koolsalade

  • henriette28

    In Roemenie waar wij regelmatig komen hebben wij op een andere manier dan gekookt, roergebakken of ergens door heen rode en witte kool leren eten.Ze raspen daar de witte of rode kool op een grove rasp en maken daar met wat azijn en slaolie en zout en peper naar smaak een heerlijk salade van.Als je van kool houdt die zachter van beet is , dan kun je heb ruim van te voren raspen en met zout bestrooien en in een vergiet weg zetten.Een simpel maar heerlijk gerecht wat bovendien niet duur hoeft te zijn.Wij eten extra rauwkost bij de maaltijd, daar eten ze het vaak als groenten.

  • Wilhelmina

    Klinkt best smakelijk henriëtte, ik zal 't eens proberen !

    Mijn witte kool recepten:

    ——————————————————————————

    Witte kool met pindakaas

    Ingrediënten:

    1 kleine witte kool (±1 kg), fijngesneden

    800 gr - 1 kg aardappelen, geschild en kleingesneden

    3 uien, kleingesneden

    1 pond rundergehakt

    ketjap

    2 eetlepels pindakaas

    Bereidingswijze:

    De witte kool en de aardappelen gaarkoken. Het gehakt zonder boter of margarine rul bakken en de gesneden uien toevoegen. Als de uien glazig zijn de witte kool uit het kooknat scheppen en door uien-gehakt mengsel scheppen. De aardappelen fijnstampen en door kool-uien-gehakt scheppen. Een scheut ketjap en de pindakaas toevoegen.

    Opmerkingen:

    Met gekookte aardappelen. Er wordt geen jus of bakboter gebruikt, maar het vet uit de gehakt en de ketjap met pindakaas als jus.

    —————————————————————————-

    Ovenschotel met witte kool

    Ingredienten:

    1 kleine witte kool, fijngesneden

    800 gr - 1 kg aardappelen, geschild en kleingesneden

    800 gr gehakt halfom

    1 eierdooier

    melk

    paneermeel

    margarine of boter

    4 eetlepels currypoeder

    zout, peper, nootmuskaat

    .

    Bereidingswijze:

    Kook de witte kool gaar. Bak het gehakt rul en kruid het met een eetlepel curry.

    Maak puree van de aardappelen, de eierdooier, de melk, de margarine en de kruiden.

    Verwarm de oven voor op 220 C. Beboter een ovenschotel.

    Schep witte kool en een eetlepel curry in de ovenschaal, leg daarop het gehakt en weer een eetlepel curry. Bedek alles met de aardappelpuree en strooi er opnieuw 1 eetlepel curry over. Bedek tenslotte met paneermeel en schijfjes margarine .

    Zet het geheel ongeveer 20 min in de oven en zet het de laatste 5 min eventueel onder de grill voor een mooi korstje.

  • Pebbles

    Heerlijk! Ik was 2 jaar geleden in Polen en ik heb daar heerlijke koolsalades gegeten. Ik ga het zeker uitproberen!

  • Wilhelmina

    Een witte kool blijkt ook nog eens een van de4 minst vervuilde groente soorten te zijn!

    http://www.weetwatjeeet.nl/downloads/071109_groente_en_fruit_wijzer.pdf