Zorgpremie omlaag.

  • axel

    Goed nieuws voor de consument want de zorgpremie gaat volgend jaar omlaag maar de eigen bijdrage gaat omhoog van € 350 naar € 360,-:

    http://www.bnr.nl/nieuws/578135-1309/zorgpremie-omlaag-bij-dsw

  • Douce.

    In onderstaande link kun je lezen hoe je in de maling wordt genomen door die maatschappijen.

    (De premie kan veel meer omlaag n.l.)

    De consumentenbond legt het uit en er is een mogelijkheid om een petitie te ondertekenen.

    http://www.telegraaf.nl/overgeld/gezin-zorg/21916195/___Premie_kan_veel_verder_omlaag___.html

    Douce

  • JorisP

    Zolang de zorgkosten nog steeds de pan uit gieren zou ik toch terughoudend zijn met nog meer premieverlaging. De rekening krijgen we dan vanzelf gepresenteerd in een grote premiestijging als de buffers te klein worden. Pas als de zorgkosten substantieel gaan dalen is het veilig genoeg om de premie verder te verlagen.

  • Douce.

    Ben dat niet met je eens.

    Er is geld genoeg, het wordt alleen niet goed besteed en/of geïnvesteerd.

    Een grote bron van ergernis (tenminste bij mij) is dat veel gewoon ten onrechte wordt uitgegeven.

    Gelukkig ben ik gezond en maak nauwelijks gebruik van de gezondheidszorg, maar doordat ik hoge premies betaal, kunnen anderen daarvan profiteren. Dat dient dan wel met zorg te gebeuren en niet van: ik heb iets dus moet iedereen maar alles opbrengen.

    Neem met name de vele (vaak veel te veel en te kostbaar) medicijnen voor chronisch zieken. Dat kan echt anders. Mensen slikken ze vaak niet eens of teveel “zooi” door elkaar, wat weer andere klachten geeft. Het is maar één van de vele voorbeelden.

    Om nog maar niet te spreken over de klungelige therapieën die niets opleveren.

    Kortom, er wordt door patiënten veel misbruik gemaakt van de zorg en daar moeten andere onder lijden. Men meent overal “recht” op te hebben en beseffen niet eens wat een morfinepleister per stuk kost….piepen en griepen, dan krijg je er nog wel een kwaaltje bij (ik chargeer hier natuurlijk).

    Welnu, ik heb wel eens recht op een bonus….daar was wel eens sprake van, als mensen weinig gebruik maakten van…Maar dat is toen niet doorgegaan.

    Voor mij zijn de premies momenteel erg belastend en het is niet geheel rechtvaardig dat je dan maar moet blijven doneren.

    Dan heb ik het nog niet eens over het grote graaien en wanbeleid van de zorginstellingen.

    Douce

  • Douce.

    Waaraan ik nog wil toevoegen, dat ik het van de te gekke vind, dat mensen zo slecht preventief met hun gezondheid bezig zijn.

    Als het door, vaak eigen toedoen, mis gaat, moet de premiebetaler daarvoor bloeden.

    Douce

  • axel

    Douce Schreef:

    ———————————————-

    > Voor mij zijn de premies momenteel erg belastend

    > en het is niet geheel rechtvaardig dat je dan maar

    > moet blijven doneren.

    Lekker gemakkelijk praten als je zelf niets mankeert en dan maar de schuld geeft aan de slechte manier van leven dat anderen leiden. En doordat mensen zelf bezuinigen heb je het laatste jaar ook meer maagbloedingen gehad zoals je misschien gelezen zult hebben.

    Ik denk dat de premies voor iedereen belastend zijn daarom gaan ze per 1 januari ook omlaag. Er is niemand die graag medicijnen inneemt.

  • Douce.

    Je leest niet wat er staat. Ik geef niemand de “schuld”.

    Het is nu eenmaal zo dat veel mensen aandoeningen en ziektes kunnen voorkomen door anders te leven en de risico's niet naar zich toe hoeven trekken.

    Als je wilt, kan ik zo een lijstje opsommen.

    Nu ben ik blij dat iedereen de mogelijkheid heeft tot behandelingen, maar het wordt ook tijd dat mensen zich realiseren dat anderen meebetalen (dat is nu eenmaal ons sociale stelsel) voor hun gezondheid. En dan vind ik dat je best kunt zorgen, indien mogelijk natuurlijk, dat je bepaalde aandoeningen voor bent.

    Ik zie overigens geen verband tussen maagbloedingen en bezuinigen.

    Misschien bedoel je dat mensen door de stress (dan ligt er nogal veel zwaar op de maag uiteraard) deze aandoening oplopen.

    Veelal zijn maagklachten niet iets wat ineens uit de lucht komt vallen.

    Douce

  • axel

    Douce Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik zie overigens geen verband tussen

    > maagbloedingen en bezuinigen.

    Bij het gebruik van bijv. Diclofenac heb je bijv. de maagbeschermer Omeprazol nodig en die kost € 9,28 per 10 stuks, zelf te betalen en die wordt dan niet gekocht uit bezuinigingen en daardoor komen er meer maagbloedingen voor.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3528563/2013/10/17/Meer-maagbloedingen-na-bezuinigingen.dhtml

    Overigens kan je zelf de medicijnkosten controleren en aan de bel trekken als de apotheek teveel in rekening brengt:

    WWW.MEDICIJNKOSTEN.NL

  • Nicole

    I.p.v. de merknaam Omeprazol kan je ook de veel goedkopere variant kopen van het Kruidvat. Zelfde stoffen, zelfde werking. Het is maar waar je je geld aan uit wilt geven. Een merknaam is niet heilig maar veel mensen denken dat als het een andere naam heeft het minder goed of zelfs helemaal niet werkt, onzin dus.

  • Douce.

    Wat je zegt, onzin!

    Trouwens, de werkzame stof in Diclofenac zit ook in Ibuprofen, dat veel goedkoper is en ook (mits je het geen weken slikt natuurlijk..) veel beter is voor de maag.

    Ik snap dan ook niet dat huisartsen zo scheutig zijn met het voorschrijven van Diclofenac - het is tuig.

    Zelfde laken een pak bij Daktarin. B.v. bij Etos koop je een tube van 15 gr. voor bijna € 9,- en het Apothekersmerk (dus zeg maar merkloos) met absoluut de zelfde hoeveelheid werkzame stof, kost 6,- per tube van 30 gr. Tel uit je winst.

    Als je dan moet bezuinigen, kan het zeker. Op veel andere gebieden ook, dat maakt het leven niet altijd leuker, maar wat je niet hebt, kun je nu eenmaal niet uitgeven.

    Helaas, kijk maar om je heen, zijn sommigen niet in staat om dat te doen.

    Ik ben gek op een biefstukje, maar neem toch tegenwoordig vaker een gehaktbal (uiteraard gehakt van Lidl via hun aanbieding - de vriezer is gewillig:), om maar eens iets uiterst simpels te noemen.

    Douce