Goedkoop ontsmettingsmiddel handen?

  • doortj'

    Onze zoon heeft al maanden last van steenpuisten. We zijn er al eerder mee naar de huisarts geweest. Hij is getest op ziektes ed. Het was gelukkig niet iets ernstigs. Maar het is wel heel vervelend. Ze blijven maar komen.

    Nu heb ik inmiddels ook de tweede steenpuist ‘te pakken’. We zijn weer naar de dokter geweest. Er wordt nu een kweek van gemaakt in het laboratorium om te zien welke bacterie het is. Ondertussen hebben we een antibioticazalf gekregen die we er op kunnen smeren zodra een puist open is.

    De dokter adviseerde ook om als hele gezin de handen te wassen met betadineshampoo om verdere besmetting te voorkomen. Alleen kost betadineshampoo 7,75 euro voor een flesje van 120 ml. Ik heb dan zo vier flesjes nodig om twee zeeppompjes te vullen. Dat kost dan al 31 euro.

    Ik heb gezien dat er ook een fles van 5 liter is voor een kleine 90 euro. Maar zoveel hoop ik niet nodig te hebben:-(

    Daarom de vraag of iemand een goed en goedkoop alternatief weet om onze handen mee te wassen/ontsmetten.

    Misschien kan ik gewoon badschuim met alcohol 100% mengen?

  • ¥ Lotje ­­¥

    misschien dettol

    http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Dettol.aspx?mId=10704&rId=1340

    Wat kunt u zelf doen bij een steenpuist?

    Laat een steenpuist met rust. Raak hem niet aan en smeer er niets op.

    Voorkom met de volgende hygiënische maatregelen dat u de bacteriën verspreidt. Als u vaker een steenpuist heeft, dan zijn deze adviezen extra belangrijk:

    Raak de steenpuist niet aan (dus ook niet drukken of krabben).

    Was regelmatig uw handen met zeep.

    Knip uw nagels kort.

    Gebruik uw eigen handdoek en neem elke dag een nieuwe handdoek.

    Was uw lichaam elke dag met zeep.

    Heeft u vaak steenpuisten? Was dan uw lichaam twee tot drie keer per week met een zeep of shampoo met povidonjodium of chloorhexidine. Dit kunt u bij de drogist of apotheek kopen.

    Werkt u in de voedingsindustrie, in de horeca of in de zorg, bijvoorbeeld in een keuken of in een ziekenhuis of verpleegtehuis? Neem dan contact op met uw bedrijfsarts voordat u aan het werk gaat. De bedrijfsarts kan u vertellen of u extra maatregelen moet nemen om te voorkomen dat u bacteriën verspreidt.

  • Yoo4711

    ik zou dit serieus nemen en nu even niet op de kleintjes letten. Genezen is belangrijker!

  • Willemijn2206

    Helemaal eens met Yoo.

    Het enige wat je zou kunnen proberen is vragen aan een dierenarts. Daar is het vaak goedkoper.

  • Wilhelmina

    Dit : is in ieder geval 'n stuk goedkoper : http://www.beslist.nl/products/gezond_mooi/r/Dettol_Wasgel_Antibacterieel_Voedend__250_ml/ en : http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=q&q=antibacteriele%20wasgel

    Verder zijn er nog van die anti-bacteriele wasgels om mee op vakantie te nemen voor als je geen water en zeep voor handen hebt, te koop bij de meeste drogisterijen, die zijn meen ik ook niet al te duur, zijn wel kleine flesjes want moeten natuurlijk makkelijk mee te nemen zijn.

    Groetjes, W

  • Douce.

    Betadine is natuurlijk het aangewezen middel voor de steenpuist en omgeving zelf.

    Voor de handen kun je het allemaal gewoon schudden, want wat je ook gebruikt, er blijven altijd bacteriën achter, ondanks de praatjes over ontsmettende middelen en ontsmettende zeep. Dus laat je niet bedotten.

    Het enige zou kunnen zijn dunne wegwerp-handschoenen.

    Douce

  • Wilhelmina

    Ja, er zullen altijd wel wat bacterien achterblijven Douce, en dat is maar goed ook! Dat zijn bacterien die je nodig hebt.

    Je handen hoeven niet steriel te worden. Met wegwerp-handschoenen verschuif je het probleem alleen maar: die handschoenen raken ook besmet. Dan moet je -tig keer per dag andere handschoenen aantrekken! Dat is ook niet goedkoop en millieuvriendelijk, eigenlijk alleen maar geschikt voor mensen die ze beroepsmatig nodig hebben.

    Groetjes, W

  • Moneypenny

    Van die anti-bacteriële gels en handzeep is al vaker aangetoond dat ze slecht werken. In een test kwam naar voren dat ze nauwelijks meer bacteriën verwijderen dan bij je handen gewoon wassen met alleen water. Ik zou toch gaan voor wat Lotje aangaf.

  • axel

    Lees wat Dick van Gerwen, dermatoloog er over zegt:

    http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/nieuws/3960/antibacteriele-zeep-nutteloos

  • Douce.

    Bij Lidl, als het z.g. schoonheidsweken zijn, een doos van 100 stuks gekocht, erg goedkoop. Er zit trouwens geen latex in en ze heten milieuvriendelijk te zijn.

    Bij bijvoorbeeld het ramen zemen gebruik ik ze en als ik met Brillo aan de slag ga, ter bescherming van m'n handen.

    Als ik met aarde bezig ben niet, want het is goed om in de aarde te wroeten:)

    Douce