hoe hoog/laag termostaat?

  • tinajonker

    Het vriest nu s nachts. Hoe hoog zetten jullie de termostaat? Hoe hoog overdag en hoe hoog s nachts?

    hier staat die overdag op 18 tot 19,5 graden. Savonds een tikkie warmer tot 20 graden. De combiketel zetten we al een paar jaar s nachts helemaal uit. In de zomer gaat die soms alleen maar aan om te douchen. Maar nu staat die de hele dag aan. Sinds we hen s nachts uitzetten krijgen we daar 100 euro per jaar voor terug:-)

  • ¥ Lotje ­­¥

    ik ben een koukleum dus over dag 21 a 22 graden . s,nachts 15 graden dan lig je toch onder de wol .

  • zeeuwtje

    Overdag 17,5, later in de middag 19 en 's avonds 20.

    Om acht uur 's avonds gaat ie laag en wel naar 12 graden.

    zeeuwtje

  • Frederik D

    Onder de wol? Of onder het dons?

  • erik

    Overdag zo lang mogelijk uit. Zo lang je bezig bent blijf je wel warm. ‘s Avonds 20,4, tenzij ik een vuurtje stook in de kachel. ’s Nachts maakt weinig uit, 15 of 17, het koelt zelden af tot onder de 18 graden. Een heel erg afgekoeld huis kost vrij veel energie om weer op te stoken volgens mij, ook een reden om het huis niet heel erg koud te laten worden.

  • Douce.

    Het beste is de verwarmingen a.h.w. “lekkend” open te laten staan, niet helemaal uit (ik heb thermostaatknoppen op mijn verwarmingen).

    De meeste energie wordt trouwens verbruikt als de lucht in je huis te vochtig is (droge lucht is sneller verwarmd dan vochtige lucht), vandaar dat er iedere dag goed gelucht moet worden.

    In tegenstelling tot wat veel mensen denken, verlaat bij luchten het vocht de woning en komt er geen vocht naar binnen:)

    Overdag stook ik ook nauwelijks (alleen als er bezoek komt), mits het onder de 18,5º komt, maar dat gebeurt vrijwel nooit.

    's Avonds vind ik 20,5º voldoende, trek dan wel een fleecevest aan en thermos-ondergoed onder de huisbroek.

    Heerlijk warm en beter voor portemonnee en milieu.;)

    Douce

  • doortj'

    Hier gaat s nachts de verwarming tot nu toe helemaal uit. Dan is het smorgens een graad of 16,5 op zo'n koudst tot nu toe. Als het straks echt gaat vriezen, dus echt heel koud. Dan draai ik hem op 15 graden of iets lager, anders duurt het zo lang voordat het huis warm wordt. En anders vind ik het ook echt te koud, vooral als we weer eens allemaal aan het snotteren zijn en ons ‘net niet helemaal ziek’ voelen.

  • margreetw

    Hier overdag op 19 en in de avond op 20 C. Wanneer ik stil ga zitten doe ik een lekker fleecevest aan en soms de kachel een 0,5C hoger.

  • margreetw

    De nachttemperatuur staat ingesteld op 16,5 graden.

  • Ma Molton

    Ik heb een wandelende thermostaat en die stelt het altijd 5 graden lager in dan ik.

    Ma.