Wasmiddel!

  • Douce.

    Heb geen betrekkingen met Lidl en is dus ook niet bedoeld als Spam:

    Wasmiddel Formil Aktiv is voor de maand juli weer als beste getest, zoals eerder in februari van dit jaar.

    http://newsletter.lidl.nl/c/mv

    Nog afgezien van de testen waarover het hier gaat, heb ik het zelf proefondervindelijk vastgesteld.

    Ik gebruik het wasmiddel al sedert langere tijd.

    Heb een keer Hara gekocht, zeer milieuvriendelijk (daar houd ik van), maar veel te duur. Als het wasgoed dan schoon is, geen bezwaar (al is het tien keer slikken). Maar de vlekken zijn er niet uit en wit is het ook al niet.

    Douce

  • Frederik D

    En op veertig graden?

  • Douce.

    De witte was doe ik altijd op 60°. Alles op 40° wassen is slecht voor je wasmachine, haalt de vlekken er niet voldoende uit en is niet bacteriedodend.

    Douce

  • Channah

    Waarom is alles op 40° wassen slecht voor je wasmachine? Daar heb ik nooit iets van gemerkt. Mijn eerste wasmachine - ik spreek over het jaar 1969 - was een tweedehandsje van zo´n 5 jaar oud, en die is nog 18 jaar meegegaan, terwijl ik - en in de latere jaren mijn ex (en soms ik ook nog, want we hadden geen vechtscheiding) - toch echt praktisch nooit op hogere temperaturen waste. In 992 kocht ik mijn tweede wasmachine, nu dus nieuw, en die heeft het ook zo´n 18 jaar gedaan.

    Bij 60° wassen worden overigens bacteriën niet gedood, dat gebeurt pas bij 100°. Ik ken jouw hysterie ten opzichte ´wandelende ´vaatdoekjes uit eerdere berichten, maar op de manier zoals jij ze wast blijven ze dus ´wandelen´. Enige optie om die wandeltochten tegen te gaan is gewoon ouderwetsh de was strijken.

  • Douce.

    Van de expert op wasmachinegebied, heb ik vernomen dat de meeste mensen te koud wassen en dat daardoor hun wasmachine schade kan ondervinden aan vooral de rubbers en het is ook niet aan te bevelen i.v.m. de zogenoemde vet-/wolluis. Mijn vorige wasmachine, een Bosch, heeft het 18 jr. uitgehouden voordat de motor “plofte”, maar zag er nog als nieuw uit.

    Het voedingscentrum geeft aan dat voor de veiligheid in de keuken (m.b.t. voedsel) de vaatdoeken op 60° gewassen kunnen worden.en geen eigen leven leiden.

    Op 100° wassen is steriliseren, dat is in een normaal huishouden niet nodig.

    Strijken doe ik microvezel niet (waar 80 % van mijn vaatdoekjes uit bestaat), omdat het vanwege de speciale vezel niet is toegestaan.

    Dat jij mijn voorliefde voor een schone keuken interpreteert als hysterisch, is een eigen aanname.

    Voedselvergiftiging krijgen de meeste mensen niet in het Indische restaurant, maar gewoon via hun eigen aanrecht en/of snijplank.

    Douce

  • Channah

    DE expert op wasmachinegebied. Zo zo, jij hebt wel interessante mensen in je omgeving, zeg! Maar zoals gezegd: ondanks dat ik altijd op lage temperaturen was heb ik daar nog nooit schade van ondervonden aan mijn wasmachines, die alle lang meegegaan zijn. Ook nooit problemen met de rubbers, en vet- en/of wolluizen heb ik ook nooit ontwaard. Wat ik wel doe is heel af en toe de wasmachine leeg op 60 graden te laten draaien, met als ´wasmiddel´ de inhoud van een fles schoonmaakazijn. Dat is mij aangeraden door mijn broer (God hebbe zijn ziel) , die dan wel geen expert op wasmachinegebied was, maar wel in de witgoedhandel werkzaam was.

    Inderdaad: een aanname hoe ik jouw gedram betreffende de schone vaatdoekjes interpreteer. Dat is logisch toch, het woord aanname zegt het al. Ik neem namelijk aan dat jij met je naar eigen zeggen uitstekende kennis van de Nederlandse taal goed in staat bent om op te schrijven wat je wilt zeggen. Maar misschien is belerend een beter woord, want nu ik erover nadenk wil je eigenlijk alleen maar etaleren hoe rein jij in je huishouding bent. Dat komt op mij nogal hysterisch over. Voor mij is een schone keuken namelijk de meest normale zaak van de wereld, daar denk ik niet eens over na, dat heb ik van huis uit meegekregen. Wat de vaatdoekjes betreft: blijkbaar ben ik dus hysterischer waar het een schone keuken betreft dan jij. Ik maak mijn aanrecht iedere dag twee keer schoon. Die wordt dus nooit echt vuil, dus microvezeldoekjes gebruik ik daar niet voor, dat is nergens voor nodig. Gewoon katoenen vaatdoekjes dus, die je kunt strijken, en die na iedere schoonmaakbeurt de was ingaan. Voor het andere schoonmaakwerk gebruik ik wel microvezeldoekjes, waarbij ik aanteken dat ik de doekjes die ik gebruik voor de reiniging der kattenbakken en WC laat weken in een Dettol-oplossing voordat ze de was ingaan.

    Ik heb overigens nog nooit een voedselvergiftiging opgelopen. Met de hygiëne in restaurants - of dat nu Indische of andersoortige zijn - valt het dus blijkbaar inderdaad mee waar het de hygiëne betreft - en ik had niet anders verwacht - want ik eet ook zeer regelmatig buitenshuis.

  • Douce.

    It's a beautiful day:D

    Douce

  • Channah

    Je repertoire wordt nu wel heel erg eenzijdig.

  • Frederik D

    Bacteriën zijn overal. Absoluut schoon krijg je het nooit en is ook niet nodig.

    Sommige bacteriën zijn gevaarlijker dan andere. De gevaarlijke, bijvoorbeeld die in vlees, moet je bestrijden. Zorg dat vlees niet je aanrecht raakt. En was je handen goed nadat je met vlees hebt gewerkt.

  • Channah

    Inderdaad. Vleeseters lopen veel meer kans op voedselvergiftiging dan mensen die geen vlees eten. Is natuurlijk ook wel logisch: het piepkleine gespuis dat ervoor zorgt dat lijken ontbinden maakt echt geen verschil tussen levenden en doden.

    De hysterie van het schone aanrecht - hoewel ik daar dapper aan mee doe, zie mijn vorige bericht - begrijp ik toch ook niet zo goed. Je bereidt je eten toch niet op het aanrecht? Er zit toch altijd een plank of ander werkvlak tussen, die/dat je na gebruik wel direct met kokend water schoonmaakt?