Energie besparen populair als goed voornemen

• BennieMak

(Novum) - Het besparen van energie is, na stoppen met roken en afvallen, het meest genoemde goede voornemen van Nederlanders voor het nieuwe jaar. Dat blijkt volgens de Hier Klimaatcampagne uit een onderzoek onder ruim duizend Nederlanders.

De Hier Klimaatcampagne is een vereniging van veertig maatschappelijke organisaties, waaronder Unicef en Greenpeace, die het klimaatprobleem willen aanpakken. Zij liet een onderzoek uitvoeren door Ruigrok/Netpanel. Ruim een kwart van de mensen gaf aan volgend jaar iets te willen doen aan klimaatverandering.

Vier op de vijf ondervraagden zeggen dat burgers zelf iets aan het klimaat kunnen doen. Dat is volgens Hier bemoedigend, al geeft ruim de helft van de ondervraagden aan niet goed te weten hoe zij energiezuiniger kunnen leven.

Apparaten minder op stand-by laten staan en gloeilampen vervangen door spaarlampen zijn de meest genoemde maatregelen. Respondenten gaven verder aan in het nieuwe jaar minder lang te willen douchen, de verwarming lager te zetten en op een lagere temperatuur te willen wassen. Volgens Hier zijn mensen nog minder goed bekend met het compenseren van onvermijdelijke uitstoot zoals vliegreizen of gasverbruik.

Bron: http://binnenland.nieuws.nl/492768/Energie_besparen_populair_als_goed_voornemen

Hoe kun je energiezuiniger kunt leven?

- I.p.v. een all-in vliegreis naar de Middelandse Zee in eigen land blijven of onze buurlanden bezoeken?

- Dichter bij het werk gaan wonen zodat de afstand per fiets te doen is?

- Overwegen om de auto de deur uit te doen? Al was het maar eentje!

- Zonneschermen en ventilator i.p.v. een airco gebruiken in de nederlandse zomer?

- Niet iedere dag douchen als je toch geen lichamelijke arbeid verricht?

Het zal wel net zo gaan als met alle andere goede voornemens: Na een week is iedereen al weer afgehaakt…

• Moonlampje

nou naar het buitenland ga ik al nooit en die ene keer dat ik ben geweest, zijn we met de bus gegaan.

dichter bij het werk gaan wonen probeer ik al jaren, maar je moet maar net in aanmerking komen voor een woning. tot die tijd doe ik het maar gewoon met de trein, fiets en tram

ik heb geen auto dus die hoef ik ook de deur niet uit te doen

we hebben geen airco, wel 2 parasollen

en douchen doe ik wel iedere dag ook als ik geen lichamelijke arbeid verricht, want ik vind het gewoon smerig om een dag over te slaan.

tv gaat nooit op stand by, de pc staat wel regelmatig aan, maar daar wordt dan ook achter gewerkt

verwarming staat praktisch nooit aan

thee en koffie drink ik bijna niet, dus ik gebruik ook geen waterkoker

ik hergebruik al het printerpapier wat wel beprint is maar niet meer bruikbaar, als notitiepapier

nog meer suggesties?

• Desiree2

ik ben al een aantal jaren bezig met energie te besparen en volgens mij is de rek er nu wel uit bij mij, mijn kachel staat op 17,5 graden bijvoorbeeld minder kan echt niet, dit om maar een voorbeeld te noemen

• Nel

Bespaar al jaren overal …spaarlampen …droger gebruik ik zelden ..was altijd op 40 gr …soms 30 ….afwassen doe we nachts ….

Alleen word alles steeds duurder ….

• Desiree2

juist nel , ze weten wel het geld te halen ondanks dat wij zuiniger en zuiniger worden, bah

• Wilhelmina

“Het zal wel net zo gaan als met alle andere goede voornemens: Na een week is iedereen al weer afgehaakt…”

Als IEDEREEN een week energie bespaart scheelt dat 'n heleboel ! :-)

Je kunt ook energie besparen door duurzame producten te gebruiken.

Hier een site met allerlei duurzame zaken:

http://www.allesduurzaam.nl/

• Frans Rutten

Bij mij ligt de grens toch echt bij 19 graden!

• Desiree2

maar ik heb een heel goed geisoleerde woning en kennelijk kan het dan dus, hier is het echt niet koud

• Pieter

'Ruim een kwart van de mensen gaf aan iets te willen doen aan de klimaatverandering'.

Tja….

Hier had ook kunnen staan: ‘Ruim een kwart van de mensen gaf aan iets te willen doen aan het draaien van de aarde’.

Klimaatverandering is van alle tijden, en ongetwijfeld zal het klimaat ook de komende eeuwen wel weer veranderen.

Of het klimaat op dit moment aan grote veranderingen onderhevig is, is nog steeds niet bewezen. Iedereen roept dat het warmer wordt, maar is dat ook zo? Nee dus !

En verder is het nog maar zeer de vraag of, als het klimaat al verandert, de mensheid daar nou echt zo veel invloed op heeft.

Dat neemt niet weg dat het best zinnig kan zijn om energie te besparen, daarvoor zijn een heleboel goede redenen aan te voeren. Maar we moeten ermee stoppen om altijd maar het klimaat erbij te halen !

• baukje

Vroeg naar bed gaan. In ieder geval in de winter, dat scheelt lampen en verwarming. (Ik ben nu een slecht voorbeeld want ik zit nu nog heel laat voor de PC).