Ik weet niet of het hier al eens aan de orde is geweest, (zal wel) maar voor mij is consuminderen vooral uit milieuoogpunt belangrijk.

Geld speelt voor mij in mindere mate een rol, als het maar wel duurzaam is. Ik spaar wel tot ik kan kopen wat ik nodig vind maar dan wel voor iets goeds wat (hopelijk ) lang meegaat, en geen onzindingen. Zo let ik ook op wat ik eet, en vooral waar het vandaan komt. Spercibonen uit timboektoe (..) zal ik nooit kopen, ook al zijn ze nog zo goedkoop. En dat dan weer omdat ik het bezopen vind om spercibonen uit timboektoe te kopen die met een vliegtuig moeten worden aangevoerd (onnodige vervuiling) terwijl nederlandse boontjes weer naar frankrijk gaan, ik verzin maar iets geks.

He bah, dit klinkt allemaal braaf en belerend, maar zo bedoel ik het niet. Ik vind het alleen echt niet kloppen als wij bv palmolie kopen omdat dat goedkoop en plandaardig is, en in veel producten in de voedselindustrie wordt gebruikt, terwijl daar enorme hoeveelheden hektaren aan regenwouden voor zijn platgebrand. Hoe stop je dit soort eigenaardige construkties in de handel, die voor mens en dier uiteindelijk wel eens catastrofaal zouden kunnen uitpakken. Af en toe een boompje planten als je een keer een vliegreis maakt, gaat hier echt niet tegen helpen :)