Vraag je ?

• Angelique

Consuminderen lukt mij ook niet. In ieder geval niet met de manier waarop de mensen hier zeggen dat ze doen.

Ik vind het overigens heel knap dat sommigen werkelijk zo kunnen leven.

Ik zou niet zonder de luxe kunnen, die eigenlijk voor mij (en mijn gezin) al normaal is.

Ik vraag me wel eens af wat mensen beweegt om te consuminderen, als het niet is om te besparen op je uitgaven. Ik lees al “milieu” en “manier van leven” …. ik heb daar wel bewondering voor :)

• Nel

Sommige mensen moeten wel cosuminderen ….ze hebben gewoon te weinig geld

• Angelique

Ja, dat begrijp ik wel.

Wij gooien ook geen geld over de balk. We sparen voor leuke dingen, maar ik lees hier ook regelmatig op het prikbord dat mensen consuminderen omdat het milieubewuster is.

• Ma Molton

Als wij ons hele leven niet hadden geconsuminderd en gespaard dan zouden wij op onze ouwe dag armlastig zijn en op een houtje moeten bijten.

Ik vind, zo wie zo, dat jonge mensen niet vooruit kijken, voor je het weet ben je 65 en wie geeft de garantie dat er dan nog AOW bestaat?

Door het consuminderen konden wij met vervroegd pensioen en vullen het inkomensgat op met de rente van ons spaargeld.

Ma

• Paul

stel , je hebt je hele leven suf gespaard en bezuinigd voor je pensioen,

en je haalt de 65 niet ?

heb je ook niet leuk geleefd.

• Pieter

Daarvan heb ik een privé vliegtuig gekocht waarmee ik sneller en gemakkelijker naar mijn jacht in Zuid-Frankrijk kan vliegen.

• Petracs

Alsof je alleen maar een leuk leven kunt hebben MET geld? Er zijn zat goedkope of gratis dingen, waar je evengoed van kunt genieten.

En je kunt ook een kleiner deel van je inkomen sparen en niet op alles bezuinigen, zodat je toch een (niet al te uitbundige, maar dat was je toch al niet gewend) oude dag hebt. Best of both worlds, zeg maar.

En Ma en Opa kennende hebben die niet minder genoten tijdens hun arbeidzame leven hoor… ;-)

• Nel

Je voordeel er mee zat tips :D

• Sky

Veel mensen kwamen normaal te kort, er blijft nu misschien niks over.

• appie

Beste consuminderaars ,ik wil jullie bedanken voor alle goede tips en bruikbare ideeen en dat zijn er vele,ik weet zeker dat in mijn voordeel er mee ga doen en een beter en mooier leven krijg.

Nogmaals hartelijk dank!!!

Appie