Consuminderen voor het milieu!

• krentje

-spaarlampen en overal waar geen verlichting nodig heb staat de verlichting uit. En ik laat niets standby staan.

-Ik bespaar op water,kraan dicht bij het tandenpoetsen en kort douchen. Ik heb ook een bespaarknop op de wc,dat scheelt ook aanzienlijk.

-volle trommels was draaien op 30 graden

-verwarming lager of zelfs uit

-oplaadbare batterijen gebruiken

-groene stroom gebruiken

-milieuvriendelijke schoonmaak en wasmiddelen gebruiken

-dierproefvrije verzorgingsproducten gebruiken en produkten op natuurlijke basis zonder toegevoegde chemicalien

- zelf boodschappentas mee van huis nemen met boodschappen doen.

• Douce

Pieter schreef:

>

> - geen kinderen krijgen

> - nooit op vliegvakantie

> - geen auto rijden

> - verwarming op maximaal 18 graden

> - geen vlees eten

> - geen vaatwasser of wasdroger

> - geen breedbeeld televisie

>

> Maar ja of je dan nog een leuk leven hebt…..

Wat ik niet heb: vaatwasser, wasdroger, breedbeeld televisie en auto. Deze zaken heb ik “bewust” niet.

De rest heb ik dus wel…;)

Maar nu serieus, doe jij iets voor het milieu?

Douce*D

• Marieke

Ik sorteer zorgvuldig alles wat bij het oud papier kan, dus ook kassabonnetjes en omverpakkingen van rijst,enveloppen e.d

Ik zie nog heel vaak dat mensen die kartonnen verpakkingen gewoon in de vuilnisbak gooien en dat vind ik zonde.

• Sky

Het niet hebben en gebruiken van een auto.

• Annelies

Ik wil daar ook heen in mei zal de brommer vast warm laten lopen !!!

• maria

Nee.ik laat geen dingen “voor het milieu” Er zijn best dingen waarvan ik vind dat ik er zuinig mee moet omgaan,zoals onnodig gebruik van gas of electriciteit, maar dat heeft dan meer te maken met een gevoel van: waarom zou je meer gebruiken dan je nodig denkt te hebben?

Eerstens heeft de aarde al meerdere grote milieurampen gekend.Allerlei diersoorten zijn daarbij uitgestorven en andere zijn er voor in de plaats gekomen in tijdsbestekken van miljoenen jaren.De soort “mens”heeft in miljoenen jaren al vele diersoorten uitgeroeid door bejaging en plantensoorten door landbouw en bewoning.

De huidige opwarming van de aarde wordt mogelijk deels veroorzaaktdoor menselijk gedrag,maar we kunnen de natuurlijke opwarming en afkoeling van de planeet toch niet beïnvloeden.Misschien kunnen we bereiken dat de diersoort “mens”in de huidige vorm iets langer bestaat, maar is dat dan zo belangrijk?Misschien ontwikkelt zich uit ons een ander zoogdier dat minder energie gebruikt,dat bijvoorbeeld bij lagere of juist bij hogere temperaturen kan leven.Misschien sterft de soort “mens”uit, zoals al zo veel diersoorten.So what?In ieder geval zal het feit dat wij nu spaarlampen gebruiken daar niets aan veranderen.

Maria

• Beheerder

Wij doen alles scheiden

Papier, kartonnen verpakkingen ook al zien ze het niet graag maar daar verwijderen we eerst het plastick van af. blik en ijzer ( gaat naar de ijzerboer). zelfs de houdertjes van de theelichtjes gaan naar de ijzer boer toe. En we krijgen er ook nog eens geld voor :D

plastik ( neemt veel plaats in beslag in de vuilniszak) Jammer dat je geen aparte inlevering voor heb. Maar we zetten ze apart en zo gaan ze ook naar de mileuterein. Groen. huisvuil, , glas, oude kleren etc eetc etc. We scheiden echt alles zo halen we van bv een blikgroenten het etiketje eraf. En hout gaat naar mijn zwafer hij gebruikt dat voor zijn kachel in huis en terraskachel.

we hebben dubbel tarief voor wat stroom betreft en doen wassen door de weeks na 21.00 en in de weekenden en dat op 40 graden.Alleen volle machines en kleur op kleur. Zeer vervuilde was gaat een langere wastoer mee en de minder vuile gaat een kleine wastoer mee. We wassen met alleen koud water en op 40 graden. Bellen doen we eigenlijk alleen als het echt noodzakelijk is en overwegen zelfs om de telefoon op te zeggen. We hebben elk een mobieltje en zijn dus bereikbaar voor wie ons hebben moet en voor wat wij moeten doen.

We hebben een vaatwasser maar gebruiken die niet ( erfenis van mijn schoonmoeder) We brengen liever quality time door met ons gezin in de keuken.

De wasdroger staat er voor de sier. Ook erfenisje van mijn schoonmoeder.

Gewassen kleren hangen we aan de lijn en laten het zo drogen. Wilde hem weg doen maar mijn man zei laat hem maar staan je kan nooit weten wanneer je hem nodig heb. :?

Boekekn kopen we niet of het moet 2de hands zijn omdat de bieb die niet heeft.

Wij gebruiken oplaadbare batterijen.

Auto gebruiken we wel maar daarnaast maken we ook goed gebruik van onze fietsen. Tja onze hobby is klassiekers dus die doen we echt niet weg. Daarom kopen we ook de benzine over de grens scheeld weer in de beurs.

Verwarming komt niet hoger dan 18 graden meestal zoals bv vandaag staat hij op 17. Hebben we het toch koud dan een trui aan of zoals Douce al zei thermo ondergoed aan doen dat werkt nl prima.

Nemen bij het boodschappen doen eigen boodschappen tassen mee en nemen ook met regelmaat een doos mee uit de super die we dan weer gebruiken voor oud papier. Kopen alleen het hoognodige aan boodschappen en maken geen voorraad.

Mijn gebruik van water verhaal kennen jullie al.

Water verbruik is miniem. kraan uit bij tanden poetsen je mond spoelen na het poetsen kan met een bekertje water. Douchen is kraan aan, nat maken, kraan uit en inzepen, kraan aan en afspoelen. In de zomer gaat de combiketel uit en gebruiken we geen warm water. hebben we die wel nodig voor bv de afwas dan koken we een keteltje water. Door in de zomer te douchen met een zachte stroom water heb je vanzelf water dat door de zon opgewarmt is.

electra gebruiken we alleen waar het echt nodig is. Zo zijn we veel minder gebruik van onze Jukeboxen aan het maken. Ze staan nu meer voor de sier dan voor gebruik. Zelfde pak laken met de neons. ( ons huis is 60ger jaren stijl ingericht)

De extra diepvriezer en koelkast staan alleen aan in de zomer en dan ook alleen als het echt nodig is.

Wij bezuinigen dus enorm vind ik zelf en dat merken we ook bij de jaar afrekening want tot nu toe krijgen we elke keer weer geld terug en gaat het maand bedrag omlaag tot het echt niet verder omlaag kan gaan en wij op onze maandelijkse verbuiks limiet zitten.

Oh ja en wij zetten geen kliko aan de straat maar brengen zelf de vuilniszakken anar de stort. Scheelt in de beurs want voor 5 grote blauwe zakken betalen we 2 euro.

• Douce

Nou Linda, het is bij jullie echt een 2e natuur geworden, bravo;)

Douce*D

• Beheerder

Tja zo was ik echt niet hoor. Zoals afval scheiden en dag en nacht tarief voor electra maar dat was het dan ook wel.

Maar door mijn man doen we nu veel meer en proberen het steeds meer te verbeteren.

• Douce

Tja, het is een zienswijze al is het niet de mijne. Ik vind, ongeacht de natuur met zijn eigen wetten heeft van oorzaak en gevolg, de opwarming van de aarde voor een groot gedeelte komt door de kanteling om haar eigen as etc. etc., dat ik zelf mede verantwoordelijk ben voor de gang van zaken in situ. Er is nog zoiets als een nageslacht en een ethiek, die bij mij “vast” zit n.l. dat we goede rentmeesters dienen te zijn van deze aarde. Het is een bewustwording van wat ik zelf kan doen, niet alleen voor het letterlijke milieu, maar het heeft ook zeker met het geestelijke milieu te maken in een manier van hoe ik met het leven omga.

Dat is zeker geen laat maar waaien mentaliteit, maar verantwoording nemen voor mij eigen gedrag.

Douce*D