Verslag over een steekproef!

• Douce

N.a.v. de topic Dress-for-succes van Ma Molton (en eerdere opmerking Nel) en de negatieve uitlating van een prikker, ben ik dinsdagmiddag jl. (7 min. lopen voor me) polshoogte gaan nemen. Ik houd van hoor en wederhoor en van zuivere informatie t.a.v. naasten.

Makkelijk te vinden locatie met fiets, brommer en ook met de metro, want je rolt vanaf het metrostation bijna de zaak in.

Een ruim pand, geen “winkeltje”. Een ingangsdeur met glas, waarnaast etalages voor dames- en herenkleding. Van buitenaf kun je nauwelijks naar binnen kijken, misschien met de neus tegen de ruit van de deur. In de damesetalage staat een representatieve combinatie met een paars jasje, blouse en leuke rok en bijpassende accessoires zoals tas, schoenen, laarzen, armband ketting in actuele stijl, geflankeerd door een fleurige plant. Tussen etalage en ingangsdeur een paarscombinatie (rok, jasje, blouse en schoenen). Een man was bezig met de herenetalage. Herenkleding is ook smetteloos, krijtstreepcostuums of combinaties met b.v. een afstekend fluwelen/ruit/effen jasje.

‘k Heb een interessant gesprek en een rondleiding gehad om het e.e.a. aan de weet te komen.

Mijn ogen uitgekeken naar zowel de dames- als herencollectie. Veel nieuw, ter beschikking gesteld door sponsors (prijskaartjes zitten er soms nog aan) en schenkingen van mensen. Gedragen kleding, als nieuw. Veel moderne accessoires (leren tassen en schoenen, sieraden, panty’s etc. etc.). In een grote andere ruimte hangen de winterjassen in alle soorten en maten. Ook stond er een stoom/strijkapparaat, kortom perfect. Kleding wat niet gebruikt wordt of niet van toepassing is, gaat naar de voedselbank.

Mocht iemand damesmaat 50 hebben en het is niet op voorraad, wordt er naar andere zaken gebeld en alles gedaan om iets te vinden.

Ook nog een andere kamer met een eiken eethoek (6 pers.) met buffetkast. Daar kunnen de bezoekers, om hen evt. op hun gemak te stellen een kopje koffie, thee of frisdrank krijgen en kan het gesprek plaatsvinden. (Hiernaast is nog een kantoorruimte voor degene die de zaken runt). Terug in de “winkel” werd ik gewezen op een speciaal (verhoogd) toilet met zelfs de mogelijkheid voor “rolstoelers”.

Een kleine counter met bloemen (iedere week beschikbaar gesteld door een plaatselijke bloemist). Glazen potten, 1 met kindersnoepjes (mochten die meekomen) 1 met parfummonsters van een parfumketen, alsmede flesjes aftershave.

Kortom (mocht ik iets vergeten zijn) aan alles is gedacht. En ook aan vriendelijkheid en communicatietalenten van de vrijwilligers (ja onbezoldigd dus) ontbreekt het niet. Terzijde: mevrouw (gezien haar handigheid bij het samenstellen van combinaties wellicht uit de modebranche?) is in de vut en meneer (begin 40) had een ziekenhuisbaan maar is “weg” bezuinigd en doet dit tijdens het solliciteren. Er zijn nog meer vrijwilligers die dagdelen aanwezig zijn.

Wellicht ga ik nog een keer terug om de “leader of the pact” te ontmoeten en/of om door mij niet meer gedragen kleding etc. te brengen.

Wanneer en hoe maak je aanspraak op.

Als je in de bijstand zit en een sollicitatieformulier hebt van reintergratie of een gespreksuitnodiging op een sollicitatie (het moet aantoonbaar zijn). Mocht je worden aangenomen en de aanstellingsbrief tonen, kun je nog een 2e set krijgen om redelijk voor de dag te komen. Er hoeft later niets te worden teruggegeven. Je kunt iemand (vriend, vriendin) meenemen als je dat prettiger vindt.

Een paar folders meegekregen en een visitekaartje om op deze manier meer ruchtbaarheid te geven aan dit fantastische initiatief om solliciterende bijstanders te helpen. E.e.a. is niet kerkgebonden o.i.d. en is vanuit Amerika overgewaaid en heeft een sociaal maatschappelijke achtergrond.

Douce*D

• Channah

Inderdaad een fantastisch initiatief.

Wat mij opvalt is de aanwezigheid van een invalidentoilet. Dat zou eigenlijk de normaalste zaak van de wereld moeten zijn in openbare gebouwen. Maar helaas……..

• Pietje Puk

pfff.. .zelfs een gewoon klanten-toilet is in veel zaken al een overbodige luxe…

Een heel positief verslag, Douce!

• Channah

Dat klopt. Daarom is het zo goed dat de initiatiefnemers van deze zaak verder nagedacht hebben, en een klantentoilet hebben laten aanbrengen waar bovendien ook rolstoelers gebruik van kunnen maken.

• Nel

Bedankt douce ….

• Beheerder

Zouden ze dit concept in meer steden hebben?

• Nel

Ja hoor typ maar in bij Google

• Douce

http://www.dressforsuccess-nederland.nl/

Ik woon in Sp. onder de rook van Rtd;)

Douce*D

• Margriet

Douce?

Was dat nou die zaak waar eerder deze week wat laatdunkend over werd gesproken hier op het prikbord?

Goed dat jij in ieder geval even laat weten hoe dit initiatief werkt en hoe netjes en goed je wordt geholpen daar.

Groeten, Margriet.

• Beheerder

Geweldig concet. jammer dat ze het hier nog niet hebben was nl iets geweest voor een vrouwtje hier bij mij in de buurt. Mijn kleren zijn haar te groot anders had ze daar wat van gekregen.