deze tips gaan ver..........

• jabevi

Appelgelei kan gemaakt worden van ( gewassen!) schillen en klokhuizen van appels.

Pitten uit de pompoenen moet je eerst goed wassen en dan een nacht over in gezouten water laten staan. De volgende morgen goed afdrogen en dan op een bakplaat in de oven op een lage temperatuur licht bruin roosteren, lekker voor in een salade en om zo te eten!

Als je er niet zoveel hebt kan roosteren in een koekenpan ook, wij deden het vroeger op de kachel, vonden we een delicatesse!

Lege eierschalen grondig wassen en dan in een pot met azijn doen, de schillen lossen helemaal op en je hebt azijn met een heel hoog calciumgehalte, veel goedkoper dan calciumtabletten kopen.

• maria

Heb je die appelschillen en eierschalen wel eens geprobeerd?

Hoeveel appels moet je schillen om zó veel resten te krijgen dat je er één potje gelei van kunt maken?

En hoeveel eierschalen heb je nodig om dezelfde hoeveelheid kalk te krijgen als in één tablet zit? En wordt die in azijn opgeloste kalk wel door de darm opgenomen?

Ik geef de appelresten aan de hond en de eierschalen aan de kippen.Je kunt ze ook even fijnmalen en op de composthoop of in het compostvat gooien.

Die pompoenpitten is inderdaad wel leuk, vooral voor kinderen om te doen.Je kunt het ook met meloenpitten doen.

Maria

• henriette28

Dat van de appelschillen had ik al eens eerder gelezen , maar dan als tip nadat je van een hele grote hoeveelheid appels moes had gemaakt bijvoorbeeld.

• jabevi

ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik denk in derdaad dat je best een hoeveel heid moet hebben voor je een appelasmaak krijgt. maar na een grote pan appelmoes op een appeltaart bakken, moet het toch wel lukken!

ik weet niet hoeveel kalk de azijn bevat dan, kon het ook niet meer vinden waar ik het ooit vandaan gehaald had :(

ik sla af en toe tips die me leuk lijken op in een Word document en af en toe lees ik het weer eens terug, je komt dan toch altijd weer dingen tegen die je vergeten was!

de pompoenpitten poften wij inderdaad altijd op de kachel vroeger thuis…. heerlijk vonden we het!

• BennieMak

Over die calciumtabletten, waar zijn die noodzakelijk voor?

Als het een tekort is aan calcium en daarmee stevige botten: Wwanneer het lichaam de calcium niet nodig heeft (omdat men niet beweegt/sport) wordt het ook niet op een gezonde manier gebruikt…

• maria

…“Over die calciumtabletten, waar zijn die noodzakelijk voor?”…….

Er zijn bijvoorbeeld mensen met koemelkallergie.Dat is genetisch bepaald..En er komen steeds meer mensen met deze genen naar nederland uit andere landen.Die mensen, vaak kinderen, kunnen geen gebruik maken van de goedkoopste kalkbron in ons land: koemelkproducten.Aan deze mensen wordt door consultatiebureaus en andere artsen vaak geadviseerd om kalktabletten te gebruiken .

En zo zijn er nog wel een paar medische redenen om kalk te gebruiken.Dus zo gek is het niet om een consuminderende manier aan te geven om die tabletten te vervangen.

Maria