HELP de erwtensoep is mislukt

• jantiena

Wie kan me helpen! Ik heb voor zeker 10 euro aan ingedriënten in de erwtensoep zitten, en ik weet niet wat ik heb gedaan, maar zelfs na uren koken lijkt het wel of de spliterwten nog rauw zijn! Ik heb het vlees eruit gehaald en alles met de blender fijngemaakt. Hielp niet. Ik heb de soep door een zeef gehaald: hielp niet. Er blijven heel kleine harde stukje inzitten. Wat kan ik nog doen, behalve die heerlijke worst en dat dure biologische vlees dan maar invriezen?

• Angelique

Je moet pas de andere ingrediënten bij de erwten doen, wanneer de erwten helemaal gaar zijn, maar daar heb je nu niets meer aan.

Wat je zou kunnen doen, is alle ingrediënten eruit halen en dan de erwten nog langer te laten koken. Iets water erbij doen, opnieuw aan de kook brengen. Dan terugdraaien naar de laagste stand en zachtjes doorkoken met het deksel op de pan. Af en toe roeren, maar niet te vaak.

Succes.

• Angelique

Met andere ingrediënten, bedoelde ik de andere groenten. Het vlees moet je er natuurlijk wel gelijk bij doen.

• Roos

Alles gaat bij mij direct in de pan (met koud water) erwtensoep is nog nooit mislukt.

Misschien zeer oude spliterwten gebruikt?

Succes!

• Pietje Puk

Had je de spliterwten niet laten weken?

• inba

in tegenstelling tot gewone erwten hoef je spliterwten niet te weken.

• rob

Als het om b.v. oude spliterwten gaat dan is het gewoon een kwestie van zonder vlees opnieuw aan de kook brengen en dan op laag vuur nog wat laten garen.

Het kan ook zijn dat je per ongeluk groene erwten hebt gebruikt en die moet je eigenlijk wel eerst weken maar daar heb je nu niets meer aan.

Gewoon ook weer aan de kook brengen en dan op laag vuur nog een hele poos laten garen.

In beide gevallen af en toe even omroeren.

Succes

• Angelique

Bij mij alleen de hamschijf en verse worst en spliterwten. Dan de aardappels en knolselderij. De overige groente pas later erbij.

Mijn erwtensoep is ook nog nooit mislukt. Maar kan natuurlijk altijd een keer gebeuren. Zeg nooit “nooit” ;)

• jantiena

Ik heb nu de soep voor de derde keer opgezet. Ik heb even bij het oude papier gekeken, maar op het doosje van de spliterwten stond dat ze tot november goed waren. Ik maak al jaren op dezelfde manier erwtensoep, en heb dit één keer eerder gehad, toen heb ik ook alles weggegooid. Zonde, zonde, zonde….

Ik duim maar dat het nu beter gaat….

• swaney

Je zegt er niet bij welk jaar:-)