kosten erwtensoep

• Angelique

Even nav. de topic over de “mislukte erwtensoep”.

Daarin stond dat er voor 10 euro aan ingrediënten inzaten… hoe krijg je dat voor elkaar :?

Ik heb net even een optelsommetje gemaakt en ik durf het hier niet eens neer te zetten wat ik ongeveer kwijt ben aan een pan erwtensoep.

Nu maak ik wel een extreem grote pan, voor ons eigen gezin (en dan meestal op een dag dat mijn ouders meeëten), de buren krijgen altijd een bak mee en er gaat nog een bak in de diepvries.

Maar een kleine pan erwtensoep maken gaat gewoon niet. Je hebt zoveel ingrediënten en anders moet je de helft weggooien. Ook weer zonde… toch?

• Alie

ik ben ook meer kwijt dan 10 euro hoor, de rookworst en het vlees kosten al meer!Dan nog de verse groenten en een zak erwten das het goedkoopste!

• Angelique

Ik dacht al dat het aan mij lag.

Ik koop trouwens ook niets voorgesneden. Die groenten zijn in te kleine stukjes naar onze smaak. Ik wil kunnen zien wat ik eet ;)

Dus dan koop je ook grotere hoeveelheden, denk ik.

En over dat vlees…. Bij mij gaat daar dus idd voor meer dan 15 euro aan vlees en rookworst in.

• jantiena

Ik had een paar biologische hamlappen, ongeveer 7 euro.

1 knolselderij, 2 preien, een gelderse rookworst, een pakje spliterwten. Ja, hoor, minstens een tientje. Ik maak er normaal gesproken meer dan 3 liter van… en doe dat gedeeltelijk in de vriezer, zodat ik er wat langer plezier van heb.

• Angelique

Bij mij gaat er in de soep:

een kilo hamlappen

een groninger verse worst

2 gelderse rookworsten

1 grote knolselderij

aardappelen

een grote winterpeen

2 preien

2 grote uien

uitgebakken spekjes

een bosje selderie

spliterwten

boillonblokjes

varkenskruiden

kerrie

kruidnagelen

scheutje ketjap

Volgens mij heb ik het nu allemaal… kan zijn dat ik iets vergeten ben om op te schrijven (doe het nu even uit mijn hoofd)

Maar met alleen dit ben ik al minstens het dubbele kwijt van wat jij aan ingrediënten gebruikt.

• K@rin

Voor hoeveel liter is dat?

• Paul

Als je zegt wat er niet ingaat, wordt het lijstje een stuk korter. ;-)

• Annelies

Ook lekker Vegetarische erwtensoep

• Nina2

Zo is het maar net Annelies,

Ik heb voor het gemak maar even een recept van internet geplukt, de mijne lijkt er veel op. Hangt wel eens af van de aanwezige ingrediënten in mijn koelkast.

Voor wie interesse heeft en wil weten hoe erwtensoep voor een euro of 5 smaakt zonder vlees. Ik doe er nog wel eens een vega bouillonblokje bij.

Ingredienten (op gevoel):

Iets boter

iets olie

grofgehakte winterwortelen

grofgehakte uien

verse knoflook

geraspte witte kool

prei in ringen

knolselderij in blokjes

aardappel in blokjes

spliterwten en water

kruiderijen: (liever niets weglaten, want geven samen een erg bijzondere heerlijke smaak en aroma!)

droge basillicum

droge tijm

droge marjolein

droge oregano

droog bonekruid

droge salie

droge dragon

selderijzaad

koriander

zeezout

versgemalen peper

evt. groentebouillonblokjes

verse gehakte peterselie

bereiden:

Boter en olie verwarmen in grote pan. Alle groenten (behalve de erwten) toevoegen en roerbakken. Water, spliterwten, droge kruiden en bouillonblokjes toevoegen. Minstens anderhalf uur laten stoven. Telkens roeren. Als laatste de verse peterselie toevoegen.

(kan gemakkelijk ingevroren worden)

Garantie: niemand die het vlees in deze soep mist!

• Annelies

Precies en heel lekker

Wij doen er nog sambal bij dat is lekker pittig