vegetarisch koken

• Nina2

Vegetarisch koken kan goedkoper zijn dan vleesgerechten , gezonder is het vaak wel. Maar voor wie denkt dat het niet lekker is omdat je vlees mist: gewoon beginnen. Mijn echtgenoot die absoluut niet wilde afzien van vlees, heeft vaak niet eens in de gaten dat hij weken achtereen geen vlees eet.

Er is een vegetarische startpagina en vanavond is er op NL 2 een kookprogramma ( Andy Mc Donalds Kitchen) waarin geen vlees of vis wordt gebruikt.

Ik heb het ook nooit gezien, maar werd getipt dat het erg leuk zou zijn.

Dus…..wie weet hoe het bevalt. Ik kijk straks zelf ook even.

Nina

• Channah

Ik zag dat kookprogramma toevallig in de VPRO-gids staan vanmiddag. Lijkt me leuk, dus ik ga even kijken.

Ik ben al 30 jaar vegetariër, en vogens mij is het koken op die manier in grote lijnen echt goedkoper dan het bereiden van gerechten met vlees. Dat was overigens niet de aanleiding om vegetariër te worden, en de gezondheid ook niet, maar het is wél meegenomen in beide gevallen.

Voor degenen die overwegen om geen of minder vlees te eten: kijk even in de openbare bibliotheek bij de kookboeken. Als je lid bent neem je gewoon een stapeltje vegetarische kookboeken mee, en anders kopieer je gewoon een aantal recepten. En wat Nina al zei: ook op internet is veel te vinden.

• K@rin

Nu het hier net over “erwtensoep” ging:

Heb je de vegetarische variant met munt al eens gemaakt?

• Channah

Nee, die ken ik niet. Maar ik kan mij voorstellen dat het lekker is. In de Noord-Afrikaanse keuken wordt veel gebruik gemaakt van munt in bonengerechten. Heb je een recept?

• Nina2

Ik vond het wel grappig, al vind ik de presentatievorm ietwat rommelig. Maar goed, ik ben al een oude taart aan het worden dus dat zal wel aan mij liggen.

Blijkbaar was het een herhaling want ik vond het recept op hun site na enig zoeken in 2007 ; http://www.llink.nl/recept-detail.605.0.html?&tx_llrecepten_pi1=192&tx_llrecepten_pi1=0&cHash=fcab6e4442

Het lijkt mij ook wel erg bewerkelijk, maar wel smakelijk.

Ik was wel nieuwsgierig naar die drakesteinsoep die door die groningse mijnheer werd gemaakt, maar daar werd het recept niet van gegeven, waarschijnlijk het geheim van de kok…

Leuke site trouwens www.wordllink.nl met allemaal informatieve zaken over duurzaam consumeren ( is tenslotte een vorm van consuminderen)

Ik zag dat het al langer bestaat op tv, (dat krijg je als je zelden tv kijkt).

Nina

• K@rin

Die heb ik je al een keer gegeven.

Maar ik ben de beroerdste niet, hier komt ie nog een keer:

Zomerse erwtensoep

Voor 4 personen

30 gram boter of scheutje olijfolie

4 lente-uitjes, in ringen

450 gram diepvrieserwtjes

1 krop sla, gewassen en fijngesneden

7 dl kruidenbouillon van tablet

Klein bekertje crème fraîche

zout

peper

1 eetlepel fijngesneden munt (of gedroogde munt)

2 eetlepels fijngesneden bieslook (of gedroogde bieslook)

Boter of olie verhitten en lente-uitjes ± 5 minuten bakken. Doperwten en sla toevoegen en ± 3 minuten meebakken.

Bouillon erdoor roeren, aan de kook brengen en op zacht vuur ± 15 minuten laten koken. Soep pureren met de staafmixer. Crème fraîche toevoegen en roer het goed door. Met zout en peper op smaak brengen. Voor serveren munt en bieslook erover strooien.

• Channah

Ik bén al een oude taart, maar vond de presentatie wel leuk. Inderdaad te bewerkelijk, dat menu, voor een dag in de week. Ik vind sowieso dat koken te veel tijd kost op werkdagen.

De site is ook leuk. Ik heb hem maar even in mijn favorieten gezet.

• Nina2

Die ken ik ook niet. Heb je het recept? Lijkt me een gekke combinatie maar ik ben altijd in voor iets nieuws.

Wij zijn wel dol op een recept met mint en bonen wat ik een keer op smulweb vond. Het lijkt wel wat op Tandoori maar dan zonder kip natuurlijk. Omdat wij hier in ons dorp niet aan shiitake kunnen komen doe ik er altijd champignons in.

http://www.smulweb.nl/769190/koken/recept/Stoofpotje-van-shiitake-en-bonen

Nina

• Nina2

Ah, dankjewel, mijn posting heeft de jouwe gekruist.

• Channah

Klopt. Ik had hem ook opgeslagen bij mijn recepten. Ik dacht nu aan een steviger variant, met groene erwten of spliterwten.

Deze zomerse variant heb ik overigens nog nooit gemaakt. Maar ik heb hem nu geprint. Ik krijg binnenkort twee collega's op de borrel, dat wil zeggen dat ze na het werk met mij mee naar huis gaan en niet echt blijven eten. Ik vind het altijd wel prettig als mensen dan toch even iets warms gegeten hebben.