erwtensoep....

• vlinder

klinkt mischien dom….maar hoe maak je dat het beste?

ik heb nog nooit zelf erwtensoep gemaakt(altijd uit blik).

nu kreeg ik laatst van mn tante een pannetje erwtensoep maar die was ook niet gelukt blijkbaar(heel dun en waterig).

hoe maak je nu een goede ouderwetse erwtensoep?

graag stap voor stap,want anders twijfel ik constant of ik het wel goed doe!

hoor namelijk constant verhalen over zure erwtensoep,waterige erwtensoep….ik wil gewoon een lekkere goede soep maken!

groetjes cindy

• henriette28

Iedereen heeft zo z'n eigen recept.Het recept wat ik gebruik is van m'n Oma en als volgt.

1 varkenspoot of varkensknie.

1 pond speklapjes

1 kilo vleeskrabben

1 rookworst

1 knolselderij

1 pond winterpeen

1 pond prei

1 bosje selderijblad

1 1/2 kilo spliterwten( dan heb je geen velletjes van de erwten)

2 uien

bouillonblokjes naar smaak

10 liter pan

* Zet de varkenspoot en krabbetjes in water met zout voor ongeveer 2 uurtjes dan trekt het bloed eruit en heb je dit niet in je soep.

* Zet de pan gevuld met bouillonblokjes en het vlees op en laat het zo'n 2 tot 3 uur trekken de bouillon.

* Haal het vlees met de schuimspaan uit de bouillon en schuim gelijk de bouillon af.

* Doe de schoongemaakte en fijn gesneden ui, prei , winterpeen en geschilde en in blokjes gesneden knolselderij en het gewassen en fijn gesneden selderijblad er in.

*Roer dit alles goed door en doe de spliterwten erbij , roer goed door en breng dit alles aan de kook.

* Als het kookt zacht zetten , maar zorg dat het blijft koken op een laag vuurtje.

* Haal het vlees van de krabbetjes af, snij de speklapjes fijn en haal het evt aanwezige vlees van de varkenspoot af en snij de rookwordt klein, doe dit alles bij de soep, roer even door en zorg dat het zachtjes blijft koken.

* Af en toe even door roeren en na een poosje ( ca. 1uurtje tot 11/2 uur) zijn de erwten gaar.Staat als het goed is ook op de verpakking.

* Als je de soep buiten kan zetten om af te koelen , leg het deksel dan een beetje scheef op de pan , zodat de warmte kan ontsnappen uit de pan .

* De erwtensoep is de volgende dag altijd nog lekkerder en dikker door het staan.

Mocht de soep te dik zijn , schep erdan uit wat je nodig hebt en doe er wat water bij en warm het geheel al roerende door, let op erwtensoep heeft de neiging om aan te koeken in je pan, daarom of goed roeren of op een laag vuurtje doorwarmen.

En erwtensoep kan je prima invriezen .

• nicole

Zure erwtensoep is bedorven, dus meteen weg kiekeren. Je krijgt zure erwtensoep door het te lang in de warme pan te laten staan. Nadat het klaar is zo snel mogelijk af laten koelen. Het beste is de pan in een gootsteen met ijskoud water en ijsblokjes en dat keer op keer verversen want het water wordt snel weer warm. Daarna de erwtensoep in de koelkast bewaren en niet langer dan hooguit 2 dagen.

• Moonlampje

werkt dat met alle soepen zo? want mijn moeder heeft de laatste paar maanden belachelijk veel last van bedorven soepen terwijl ze het eerder nooit had

• henriette28

Ik heb zelden of nooit bedorven soep.Ik zet het altijd buiten met het deksel schuin om af te koelen en dan als het buiten te warm is in de koelkast of als het erg veel is , invriezen.

• K@rin

Dat werkt met alle soepen zo.

Heeeeeel snel laten afkoelen, zonder deksel. Als het koud is, afgedekt bewaren in de koelkast en dan vooral dat deel opwarmen, dat je gaat gebruiken en niet weer de hele pan. Ook daar wordt de soep niet blij van!

• maria

Het is de aanwezigheid van prei in een soep of ander gerecht in een gesloten pan, die dit veroorzaakt.Dus altijd het deksel van de pan halen als je een heet gerecht hebt waar prei in zit.

Maria

• swaney

Het kan ook aan de pan liggen. Heb ooit eens een soeppan bij de Hema gekocht.

Alle soepen bedierven. Blijkbaar een soort aluminium waar het bederfproces door gestimuleerd wordt.

• Moonlampje

ik zou het doorgeven :D

• Margreet

In plaats van de speklapjes kun je ook karbonades (ontdaan van het bot) er in doen, zo'n 8oogr. En zelf doe ik ook altijd aardappels bij in ook zo'n 8oo gr., je hoeft dan niet bang te zijn voor een waterige soep. De aardappels binden je soep en je lepel blijft er rechtop in staan!

Ik doe er nooit bouillonblokjes bij, wel allerlei kruiden.

Margreet