Ik griebel altijd van erwtensoep waar van die vette bobbels ronddrijven, dus mijn erwtensoep is altijd van hamlappen en magere rookworst.
Ik zal vanaf nu altijd eerst de erwten een uurtje weken (zie mijn erwtensoep item van enkele dagen geleden), dan vlees erbij en een half uurtje zachtjes koken. Zelf vind ik als groente lekker: prei, wortel en selderijknol en selderij (alleen de stengels - de blaadjes gebruik ik later). Op een kookcursus met ‘echte’ koks heb ik geleerd dat eigenlijk alle lekkere soepen worden gemaakt met …. kippenbouillon van een blokje (maar wel de allerbeste). Dus dat doe ik er sindsdien ook altijd bij en het smaakt prima. Verder een ui waar ik wat kruidnagels in prik en laurierblad.
Ik haal na een uurtje de vlees uit de soep, snijdt het fijn en zet dan de blender in de bouillon met de groenten en erwten. Dan doe ik het vlees terug met de blaadjes van de selderij die ik fijnknip. Ik vries het direct in (dus warm), en houd een litertje of zo achter om dezelfde dag nog op te eten.