Radar

• K@rin

Vanavond komt in Tros Radar weer het onderwerp Statines aan de orde. Vorig jaar (maart) hadden ze ook een aflevering hierover, die nogal wat stof deed opwaaien.

De twijfel over het gebruik van deze medicijnen, die de cholestorol zouden moeten verlagen. Twijfel over het medicijn, waarbij het middel waarschijnlijk erger is dan de kwaal. In is de kwaal eigenlijk wel een kwaal (hoog cholestorol)???

Het gaat uiteindelijk om onze gezondheid.

Ook hier geldt: Als het MINDER kan………

• wim01

Ik vond het een eenzijdige reportage van Radar vorig jaar.

Vorige week kreeg ik ook weer de enquete van het testpanel in mijn mailbox. De enquete bleek zeer suggestief en zeer eenzijdig. Daar kunnen geen echte konklusies aan gekoppeld worden. Ik verwacht echter dat Radar dat wel weer gaat doen :(

• K@rin

Ik heb gisteren nog een keer de uitzending van maart 2007 bekeken.

De enige conclusie, die er toen getrokken is, is dat men eigenlijk helemaal niet weet of een hoog cholestorol wel zo slecht is en de andere conclusie was, dat men niet wist of de statines zo massaal (ong. 1 miljoen mensen in Nederland) geslikt moesten worden, juist ook vanwege de (soms ernsige) bijwerkingen.

Houd de farmaceutische industrie ons voor de gek of niet? Er zijn duizlingwekkende bedragen geld mee gemoeid.

Ik raad je aan om eens verder te zoeken naar informatie over deze materie.

• Jorna

Mijn man heeft meegedaan aan een onderzoek naar het verlagen van zijn cholestorol in het AMC en bij hem werkte de cholestorolverlager (lipitor) dus wel, dit onderzoek heeft meer dan een jaar geduurd. De reden dat hij aan het onderzoek meewerkte was omdat hij al tweemaal een hartinfarct heeft gehad en zijn eerste op 43-jarige leeftijd. Dus om nou te roepen erger dan de kwaal ben ik dus niet met je eens, er zijn heel wat mensen die familaire cholesterol hebben.

• K@rin

Klopt, het is ook niet de bedoeling om iedereen op een hoop te vegen.

Dat is toen ook gezegd in het programma.

Het gaat er o.a. om, dat het de hele cholestorolhype in een ander daglicht komt te staan.

Kijk desnoods nog een keer naar de uitzending van maart 2007:

http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=1038&autostart=true

• maria

Het feit dat er dergelijke proefprojecten zijn, wijst er op, dat er nog onvoldoende bekend is over het medicament. En dat je dus een risico aangaat door (gratis!!!) mee te doen aan een dergelijk onderzoek van een nieuw medicament. Dat wordt er meestal niet bij verteld!

Immers, medicamenten worden eerst op dieren uitgeprobeerd.En omdat er dan niet al te veel dieren doodgaan aan dit medicijn, moet het vervolgens op mensen geprobeerd worden.

En daar zit em nu juist de kneep.Want mensen kunnen allerlei bijwerkingen krijgen, die niet bij muizen, ratten en honden voorkomen.Bjwerkingen die later optreden dan een muizenleven lang is.

En als je door het gebruik van zo'n medicament in een proefproject, ernstig ziek wordt of doodgaat, betaalt de betreffende farmaceutische firma jou of je nabestaanden geen cent.En als je dat dan aanvecht, heeft de farmaceutische industrie heel goede advocaten.

Maria

• Erna

Wouter Klootwijk van de rubriek Voedingsdienst van waarde(?) heeft ooit eens beweerd dat het eten van enige walnoten per dag eigenlijk vergoed zou moeten worden door de ziektenkostenverzekering. Ik heb enige zakken in mijn keuekkast liggen, de lekkerste en de goedkoopste zijn te verkrijgen bij de Liddle, walnoten uit Gnenoble.

ErnaK@rin schreef:

>

> Klopt, het is ook niet de bedoeling om iedereen op een hoop

> te vegen.

> Dat is toen ook gezegd in het programma.

> Het gaat er o.a. om, dat het de hele cholestorolhype in een

> ander daglicht komt te staan.

>

> Kijk desnoods nog een keer naar de uitzending van maart 2007:

> http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=1038&autostart=true

• Erna

Er is ietw misgegaan met mijn bericht, dat onderste van Karin hoefde er niet bij.

Mijn fout.

Erna

• maria

en kijk eens hoe er nog meer gebruik gemaakt wordt van de cholesterol-hype: deze link vond ik zomaar op de site van de buienradar!

http://www.verlaaguwcholesterol.com/?gclid=CN2B9rPjh5ECFQ5OQgodQTWUHA

Ja, er gaat heeel veel geld om in de farmaceutische industrie.

Maria

• Erna

Er was een zin weggevallen, er had natuurlijk moeten staan dat het eten van walnoten aldus W, Klootwijk je cholesterolgehalte enorm verlaagt.

Erna