Radar

• maria

Ik vond het moeilijk te volgen,zal een en ander nog eens rustig bekijken op internet.Twee tegengestelde visies en de patient daar tussen geklemd.Niet erg gemakkelijk.

Toch vind ik het een goede zaak, dat dit soort dingen in de openbaarheid komt. De medicijnenmarkt is een miljardenmarkt en de gebruiker ervan mag best weten dat veel van wat hij slikt niet onomstreden is.

Maria

• wim01

K@rin schreef:

>

> Ik raad je aan om eens verder te zoeken naar informatie over

> deze materie.

Dat heb ik gedaan, ik ben namelijk arts :)

• wim01

De uitzending vond ik volstrekt onverantwoord.

Er wordt over de hoofden van de consumenten heen gediscussieerd over de noodzaak van statines. Drie heren tegen, 1 heer voor, dus geheel ongelijkwaardig. Daarbij werden diverse wetenschappelijke studies aangehaald waar de gewone leek niets van snapt.

Het feit dat een klein aantal mensen last heeft van ernstige bijwerkingen terwijl een veel grotere groep daar geen last van heeft kwam niet naar voren.

De ongenuanceerdheid van mw Hertzenberg over de reaktie van de Hartstichting sprak boekdelen.

Tenslotte aan het eind van het item nog even heel kort de mededeling dat mensen niet zomaar moeten stoppen met statines maar dit in overleg met hun arts moeten doen. Hier had zeker veel meer aandacht aan besteed moeten worden.

Prima dat er discussies zijn over nut en noodzaak van medicijnen, maar niet op deze manier.

• K@rin

OK, dat wist ik niet.

• K@rin

wim01 schreef:

>

> De uitzending vond ik volstrekt onverantwoord.

>

> Er wordt over de hoofden van de consumenten heen

> gediscussieerd over de noodzaak van statines. Drie heren

> tegen, 1 heer voor, dus geheel ongelijkwaardig. Daarbij

> werden diverse wetenschappelijke studies aangehaald waar de

> gewone leek niets van snapt.

Misschien waren er niet nog meer mensen op te porren om mee te praten? Waarom eigenlijk?

Er werden inderdaad studies aangehaald, waar wij leken misschien niet veel van snappen, maar de essentie van het verhaal wellicht wel.

> Het feit dat een klein aantal mensen last heeft van ernstige

> bijwerkingen terwijl een veel grotere groep daar geen last

> van heeft kwam niet naar voren.

Er wordt mij iets te makkelijk over die bijwerkingen heengewalsd. Ik weet ook geen getallen, maar ze kunnen wel zeer ernstig zijn. Ongetwijfeld is er een hele grote groep die nergens last van heeft. Het ging er vooral ook om dat een hele grote groep deze medicijnen krijgt voorgeschreven, terwijl het niet nodig is. Ik zie heel veel $$$$$ en €€€€€!!!!

> De ongenuanceerdheid van mw Hertzenberg over de reaktie van

> de Hartstichting sprak boekdelen.

Ze deed inderdaad wat kort door de bocht.

> Tenslotte aan het eind van het item nog even heel kort de

> mededeling dat mensen niet zomaar moeten stoppen met statines

> maar dit in overleg met hun arts moeten doen. Hier had zeker

> veel meer aandacht aan besteed moeten worden.

Het is in de uitzending minstens drie keer en met nadruk gezegd, dat mensen niet zomaar moeten stoppen, maar in overleg met hun arts.

> Prima dat er discussies zijn over nut en noodzaak van

> medicijnen, maar niet op deze manier.

Hoe dan wel?

• ~Janneke~

Er is een heel interessant boek….

De Cholesterol Leugen van prof.dr. Walter Hartenbach.

isbn. 9020243942

(Prof.dr. Hartenbach was chirurg aan de universiteitskliniek in München, vervolgens hoofd chirurgie van het ziekenhuis in Wiesbaden. Hij kon in tientallen jaren onderzoek naar stofwisselings, hart en vaatziekten en kanker geen verband vinden tussen cholesterol en arteriosclerose)

Het gaat over hoe de farmaceutische industrie met statistieken rommelt (die tevens niet volgens zuiver wetenschappelijke criteria tot stand zijn gekomen), hoe er zaken betreffende statines in de doofpot verdwijnen (het verhoogde kankerrisico), sterfgevallen, hoe er in een heleboel wetenschappelijke studies nog steeds geen bewijzen zijn gevonden voor de koppeling van cholesterol met arteriosclerose of hartinfarcten.

Hoe normale cholesterol waarden ineens risicovolle waarden werden waardoor zo ongeveer 80% van de bevolking ineens risicogroep is.. (en patiënt kan worden gemaakt) Hoe patiënten verenigingen “gesponsord” worden door de farmaceutische industrie als mede door de grote margarinefabrikanten.

Verder hoe er volgens deze arts zelf: "een geconstateerd gebrek is aan specifieke kennis over cholesterol bij het gros zijn collegae artsen.

Tevens het ontbreken van kennis van de medische feiten bij vele artsen over de stofwisselingsprocessen, stoffen die uit cholesterol ontstaan als mede de veranderingen in de eiwitten, hormonen, mineralen en vitamine huishouding die eruit voortvloeien."

Ik heb het nog niet uit… maar wat ik tot nu toe gelezen heb is toch zeker opzienbarend te noemen.

Alhoewel bij de vorige uitzending enige kanttekeningen te plaatsen zijn vind ik het een hele goede zaak dat mensen hier bewust van gemaakt worden na te denken.

Ik ben zeer benieuwd wat Radar nu gaat brengen. Bedankt voor de tip.

• Marieke

Tja, ik ben dus zo iemand die in de primaire groep valt met een erfelijke hoge cholesterol en met een te hoge bloeddruk, ik ben 35 jaar ik heb een paar kilo overgewicht, ik beweeg heel veel en ik eet gezond(veganist), ik rook en drink niet, dus ik ben echt afhankelijk van de Lipitor, door mijn levenstijl aan te passen kan ik dus onmogelijk mijn veel te hoge cholesterol(het was 8,5 dat is nu 5,5) omlaag krijgen.

Ik vond Mevr. Hertsenberg vrij dwingend overkomen, als je haar mag geloven kan ik die pillen zo in de prullenbak gooien en straks gaan mensen dat dankzij de uitzending nog doen ook.

Ik ga liever af op de adviezen van mijn huisarts en cardioloog i.p.v al die onderzoeken, in mijn familie zitten veel hartpatienten en ik neem geen enkel risico, overigens heb ik geen last van bijwerkingen gelukkig, die heb ik wel van de betablokkers:(

• K@rin

Dan laat je nog even buiten beschouwing de discussie of die 8,5 wel zo ongezond is. Ook dat is helemaal niet bewezen.

Begrijp me goed, ik wil jou niet van de Lipitor afhebben. Dat is helemaal je eigen keuze.

Antoinette Hertsenberg was behoorlijk pittig ja. Alleen maar goed. Bovendien heeft ze een aantal malen met klem gezegd, dat je niet op eigen houtje moet stoppen, maar contact op moet nemen met je arts. Dat van “je pillen in de prullenbak gooien” is je eigen draai aan het verhaal.

Feit blijft, dat er heel veel geluiden zijn TEGEN dat wat men jaren voor zoete koek aannam.

Die geluiden moeten wat mij betreft gehoord worden.

• Marieke

Natuurlijk mag het wel gezegd worden, ik vond de discussie alleen maar interessant, ik kijk nooit naar Radar maar ik ging er nu echt voor zitten.

Ik heb alleen geschreven dat zij zo overkwam van die pillen in de prullenbak gooien, ik schrijf dus niet dat zij dat gezegd zou hebben.

Dat gezegde van haar eerst een arts raadplegen, zegt ze natuurlijk om haar zelf in te dekken.

• K@rin

Hoe kijk jij er eigenlijk tegenaan, dat er gezegd werd, dat statines bij vrouwen geen zin hebben (of een dergelijke strekking)?