koken zonder zakjes

• Monic@

Ik lees op het prikbord vaker recepten waarbij kant en klare zakjes gebruikt worden zoals bij de gehaktballen. Al een tijdje probeer ik het zonder te stellen en gewoon ouderwets met kruiden, mosterd, sambal e.d. te werken. Het is even zoeken en uitproberen maar uiteindelijk is dat veel goedkoper, gezonder en lekkerder van smaak.

Een uitdaging voor wie?!

• Petr@

Mijn gehaktballen:

- rundergehakt

- ei

- fijngesnipperde ui

- mosterd

- sambal

- scheut ketjap manis

- paneermeel

- zout + peper + beetje nootmuskaat

- 1 eetlepel zelfrijzend bakmeel (krijg je mooie grote gehaktballen)

- scheutje koffiemelk

Groetjes,

Peet ;)

• Angelique

Normaal gesproken gebruik ik nooit “zakjes” … alleen in onderstaand recept voor de gehaktballen. Ik had het recept van iemand gekregen en wilde het uitproberen. Ze waren heerlijk ;) Ik heb het recept hier neergezet voor Moonlampje omdat ze schreef dat haar eten nogal eens mislukt :D

• Alie

Zakjes gebruiken we vaak omdat de maizena een beetje op de achtergrond is geraakt, sausjes werden vroeger door dit bindmiddel lekker stevig, en als je een zakje gebruikt tegenwoordig kan daar weinig mis mee zijn, lees maar wat er op staat bindmiddel, maar t is duur, koop een pak maizena en melk en kruiden en je maakt zelf de heerlijkste sausjes, maar zoals ik al zei ,het komt door de reclame, maar t is duur!

Jus kun je met aangelende bloem mooi binden, papjes en sausjes met maizena, en roux is boter en een lepel bloem, water erbij roeren maar en je kunt alles toevoegen,peper zout en champignons bijv! !

• Beheerder

Van de 10 keer koken we 7 keer zonder zakjes. Vers smaakt beter, is lekkerder.

Van thuis uit meegekregen. Mijn grootste wens is nu nog een cobek aanschaffen om alles van vers uit zelf fijn te maken

• Babette1975

Soms eten we wel uit zakjes maar moet je er zelf vers vlees bij doen en eventueel groente zoals die beef shang hai of stroganof van knor.

Gehaktballen maak ik altijd op de volgende manier.

pond gehakt, 1 ei, wat paneermeel, fijngesnipperd ui, zout peper en nootmuskaat.

Goed doormekaar mengen en je maakt heerlijke gehaktballen. En de ui kan je zo grof of fijn doen zoals je zelf lekker vind.

Gr Babette

• Alie

gehakt is ook erg lekker met kerrie,

• Monic@

Maken jullie ook nasi en bami zonder kruidenmixen? Gewoon knoflook en ui gesnipperd fruiten in olie, kip of ham met kruiden erbij, groenten erbij (wat je maar lekker vind b.v. spercieboontjes, rode paprika, prei, bosuitje liefst uit eigen tuin of

wat er in de aanbieding is), sambal, ketjap, beetje vissaus voor de liefhebber.

Dan heb je ook geen nasikruidenzakje nodig.

Ook de pastasauzen en de pizzasaus maak ik zo zelf, wel met kant en klare Italiaanse kruiden maar daar doe je heel lang mee en zijn erg goedkoop in grootverpakkingen.

Verder altijd zorgen voor tomatenpuree, gedroogde tomaatjes, tomatenblokjes

in je voorraadkast. Zo zijn er heel wat varianten mogelijk zonder de potten kant en klare saus die vaak erg smakeloos zijn en veel ongezonde toevoegingen.

Restjes kaas kopen op de markt (€2 per kilo), raspen en in de diepvries.

Kaassaus voor over de groenten of de pasta is dan zo gemaakt met wat boter en bloem uit de voorraad.

Zelf merk ik dat het heel wat in je beurs scheelt als je niet voor elk sausje naar de winkel rent want vaak blijft er dan meer aan je handen plakken!

• Channah

Toevallig heb ik van de week - zeer tegen mijn gewoonte in - een zakje kruidenmix voor hachee meegenomen om eens te kijken of ik van tahoe op die manier vegetarische hachee kon maken. O.K., de tahoe bestrooid met die rommel, twee uur laten staan, en met uien gebakken. Toen afgeblust met water, precies zoals het volgens het zakje moest, maar dan niet met vlees. Aardappelen en sperciebonen gekookt (moest ook van het zakje).

Nu, tijdens de bereiding rook ik al dat mijn moeder - God hebbe haar ziel - heel andere kruiden gebruikte. En de maaltijd? Tja….. vies was het niet, maar echt heel lekker ook niet.

• maia

Geen kant en klare gehakt kruiden maar wel een zakje van de goedkoopste tomatensoep,paneermeel,ei,peper/kerrie .

Overigens is dit niet van mijn zelf maar van mijn moeder