koken zonder zakjes

• Marjorie

Geen uitdaging hoor. Ik gebruik nooit zakjes en dat soort troep.

Gehaktballen:

300 gram tartaar.

Drie oude boterhammen zonder korst weken in melk. Of paneermeel of een restje rijst of een restje gekookte geprakte aardappel.

Een rauw ei.

Een gesnipperde ui.

Zout, peper, sambal, beetje maggi, beetje nootmuskaat en kerriepoeder.

Alles mengen, ballen maken en braden.

Jaren al niet gedaan trouwens ….

• Margriet

Klopt Channah, die hacheemixen zijn niet te hachelen. :-)

• melissa

Gehakt kruid ik wel zelf, maar we zijn hier wel liefhebber

van de Knorr wereldgerechten; elke vrijdag komt er zoiets op tafel en

gemakzucht is waarschijnlijk de oorzaak.

Volgens mij moet je anders ook giga veel verschillende kruiden en toestanden in huis halen.

• Tiny

Ik kook nooit uit zakjes. Binden kun je makkelijk en goedkoop met maisena of bloem. Verder heb ik veel kruiden, het liefst vers uit de tuin. Het enige wat ik wel eens gebruik is marmite om soepen en sauzen pittiger te maken, en een enkele keer een maggiblokje.

• Beheerder

Ik maak heel vaak nasi en bami zonder zakje. Mijn moeder was Indische en die heeft mij geleerd hoe met kruiden te werken en het eten op smaak te krijgen. Smaakt dan ook tig keren beter dan een zakje maar moet het toch een zakje zijn dan heb ik wel voorkeur aan bepaalde merken.

• K@rin

Wat dacht je van bakken zonder kant-en-klare-voorbedachte-smaakjes.

Ik maak liever zelf cake, (appel)taart of iets dergelijks. Gewoon met bloem of zelfrijzend bakmeel, boter, suiker, vanille, eieren en wat je nog meer nodig hebt.

Zelf de smaak van iets bepalen is veel leuker en lekkerderderderderder!!! ;)

• Paul

conimex ?

• wana

buitenlandse studenten begrepen dat schap in de supermarkt nooit, die met alle bakproducten van cake tot appeltaart..da's toch allemaal bloem?!

wel grappig.

ik vind t zelf maken ook leuk,niet alleen goedkoper.

helemaal als je voor goede producten kiest.

hier in de stad bijv, koop ik kruiden waar alle -betere- restaurantkoks ook hun kruiden halen. naast n supermarkt doosje echt es een blinde test gedaan, verschil was waanzinnig.Zo ook goed meel. Van harde tarwe bijv. dan maak je onwijs lekkere pasta.

maizena of aardappelzetmeel (bind transparant itt maizena) en zout (vaak véél zout) is los goedkoper dan in zo'n zakje!

• Margreet

Vanwege mijn exceem kook ik nu zonder allerlei toevoegingen en zowaar ben van mijn exceem verlost.

De meeste dingen smaken heel goed en kun je makkelijk vervangen door kruiden e.a. dingen.

Alleen de kip Tandoori, die kreeg ik maar niet goed. Het werd wel een aardig kipgerecht … maar smaakte niet naar de kip Tandoori uit het Knorrpak….

Dus als iemand een tip hiervoor heeft!

groetjes Margreet