de pot mostert op tafel zetten en anders de rookworst met een beetje boter aan braden en dan jus maken
Mijn man moet en zal jus bij zijn stampot hebben en is dat er niet dan de pot met mostert op tafel.
Dus ipv de kookworst te koken bak ik het een beetje op en maak ik wat jus of……………….. ik neem een klein bakje waar ik overgebleven jus heb in gevroren en maak die warm en zet het voor zijn neus.
Bij grote hoeveelheden jus vries ik altijd in. Handig voor als je eens een keer niet wil maken.
Vleesjus maak je van vlees, dat lijkt me nogal wiedes.Spul in zakjes bevat allerlei vaak niet goed gedefinieerde bestanddelen en ziet er niet uit als voedsel.Daarom wordt het in mijn huis niet gebruikt.
Een sausje kun je op veel manieren maken, ik gebruik meestal boter als basisbestanddeel, al of niet met meel aangedikt, al of niet verdund met groentenat, een restje wijn,cognac, water, melk, room , bouillon..Je kunt even een fijngesnipperde ui meebakken, een sjalotje is nog lekkerder .Je kunt er kerrie, ketjap of andere kruiden doorgooien.Kortom er bestaat hier tientallen sauzen.Ze hebben één ding gezamenlijk: ik maak ze zelf van basisbestanddelen waarvan ik weet wat het is en die ik min of meer toevallig voorhanden heb. Veel werk? Onzin,zó gebeurd.
O, in de boerenkool: even wat boter bruinbakken, klein beetje meel er in, even bruinen , vocht van de boerenkool erbij.Zuurkool: boter smelten en over de zuurkoolstamppot gooien.
P.S. boter = boter en niet margarine
Maria
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?