Gratis wandeling en zelfs geld toe

• BennieMak

Wie wel eens om zich heenkijkt op straat en in de natuur, zal de ongelofelijke hoeveelheid zwerfafval niet zijn ontgaan! Tussen al die troep ligt vaak nog het een en ander aan schatten verborgen. Wat te denken van petflessen met bosjes tegelijk? Het is lichte materiaal neemt echter nogal wat volume in beslag, maar een wandeling levert al snel een paar euro op! Zeker als je een touw o.i.d gebruikt om de flessen om je heen te binden. :-)

Zorg er wel voor dat de dop aanwezig is bij het inleveren en het etiket aanwezig (vooral bij de onbekendere merken). Gebruik het internet om de winkel te zoeken die de merken verkoopt. Tip: Zoek vooral op plaatsen waar vaak jongeren komen! (te lui en te rijk om even de lege flessen in te leveren).

Jammer ook dat op kleine flesjes geen statiegeld zit. Op een afstand lijken ze op buit…misschien een goed voorstel om in eu-verband te komen tot statiegeld-invoer. Verhoudingsgewijs bevatten de kleine flesjes meer plastic dan de pet-flessen.

• Beheerder

Wij nemen ze ook mee met regelmaat als we ze op onze weg tegen komen en waar geen statiegeld op of volgens ons niet op de grond hoort te liggen zit gooien we meteen in de bakken die op de route staan. Wij houden nl van schoon natuur en wegen.

• Channah

In mijn buurt, en ook op de route naar mijn werk, waar ik dagelijks naar toe wandel (over consuminderen gesproken ;-)) valt het reuze mee met het zwerfvuil. En van kind af aan doe ik wat voor mijn ouders al de gewoonste zaak van de wereld was: de troep die je toch tegenkomt in de afvalbak gooien. Tegenwoordig durf ik ook wat mijn oudere vriendin (bjna 82 jaar) al jaren doet: als je ziet dat iemand iets achteloos op de grond gooit zo'n persoon aanspreken: “Mevrouw/meneer, u verliest iets.” :D

• Channah

O ja, en in de gebieden waar ik regelmatig wat grotere afstanden loop valt het ook reuze mee. Nu doen wij niet de geijkte gezinswandelingetjes van 5 kilometer natuurlijk, misschien heeft het daar mee te maken.

• baukje

Jammer, maar op mijn wandelingen kom ik ook nooit wat tegen. Ligt misschien aan het gebied? En ik loop ook wel aardige afstanden, nu eind april weer de (meerdaagse)Elfstedenwandeltocht, daarvoor train ik weer. Vorig jaar ook gelopen en natuurlijk alle dagen, de grootste afstand was officieel 49,5 km maar volgens de GSM (van een medewandelaar) 54 km.

• Channah

Die zou ik ook wel eens willen lopen, alleen wil ik altijd in mijn eigen bed slapen, en dan is Amsterdam toch een beetje ver van het wandelgebied ……

• Anly

Hoi Baukje,

In Almere is ook vaak wat te vinden, ik gooi t eigenlijk altijd in de fietstas en geniet als ik lege flessen wegbreng…

Even wat anders. Ken je de site Afstand meten.nl al? Daarop kun je op eenvoudige manier je looprondje (of fiets of wat dan ook) invoeren en kun je zien hoeveel km het is. Een erg leuke site vind ik het.

Groetjes.

Anly

• Channah

Leuk, Anly! Ik ben ook een wandelaar, en zal eerdaags eens een kijkje nemen.