groenten op zandgrond

• cleo

Wij hebben een tuin in Bussum, op zandgrond. Aan 1 kant schaduw, aan de andere kant bijna de hele dag zon. Mijn kruidentuintje doet het prima, maar de groentes die ik ieder jaar probeer te kweken gaan niet zo best. Heb zelf het idee dat de grond te arm is. We hebben een composthoop die elk jaar over de tuin gaat. Maar misschien is dat niet genoeg. Iemand tips voor welke groente ik het best kan kweken? En hoe de grond op natuurlijke wijze te verbeteren? Allemaal low budget uiteraard! Alvast bedankt!

• maria

compost is geen mest, maar grondverbetering! Het maakt dat de grond vocht beter vasthoudt.U zult dus mest in de vorm van bv koemest(vnl. stikstof) of mengmest moeten toevoegen.

Er zijn vele volkstuinen.Waarschijnlijk ook wel in Bussum.Ik zou daar eens te rade gaan over de bemesting en de soorten die u kunt kweken.Een vriendin van me in Soest( dezelfde soort grond denk ik) had tijdens haar leven een tuintje waar ze allerlei groente kweekte, zoals sla, boontjes, bloemkool spinazie e.d.

Een aanbevelenswaardig boekje is: de milieuvriendelijke moestuin, uitgegeven bij Roodbont, www.roodbont.nl

Succes, Maria

• Alie

Om nog even wat toe te voegen,ik heb jaren op duingrond gekweekt, je zult aan de gedrooge koemest moet,

wat beendermeel erbij en goed in de bovenste lagen omwerken, compost is zoals Maria al zegt geen mest,

en eigelijk zou je elke dag je land moeten beregenen want zand laat vocht snel door!

Eigelijk ideaal ,zandgrond voor spinazie wortelen enz doet het er heel goed op, en je haalt de wortelen en aardappelen stukken makkelijker de grond uit.

• Margriet

En….zandgrond is altijd heel snel warm in het voorjaar, je kunt dus ietsje eerder zaaien dan op klei.

De tip van Maria om even langs het volkstuinencomplex te fietsen is goud waard. De kennis is daar te vinden. En: vaak is er een klein winkeltje waar je de benodigde meststoffen tegen inkoopsprijs kunt kopen.

Je vertrekt er meestal ook nog met een vuist vol plantjes. :-)

Gr. Margriet.

• Paul

tis dat Bussum beetje uit de buurt is, anders kon ik ff met de giertank langskomen. ;-)

• Swartdam

Gossie Paul ,

Ik woon vlak bij jou in de buurt , kan je dan ook garenderen dat mijn ruiten schoon blijven :D gr Bernadette

• Paul

Jawel hoor, tegenwoordig gaat de mest direct de grond in, het komt niet in de lucht. :-)

• Swartdam

mooi hebbeb we een deal Paul , gr Bernadette

• baukje

Kalk erover, vooral als de grond “zuur” is, dat is te zien als er veel zuring opkomt als het braak ligt. Koemest erover, voor de mineralen. Vaak wil een boer in de buurt je wel wat gratis koemest leveren. En grote zakken kalk haal je bij de welkoop/boerenbond. Dit kost bijna niets en de opbrengst verbetert dan dramatisch. Bij zandgrond in perioden van droogte wel zorgen dat de planten niet uitdrogen.

Veel succes ermee, uiteindelijk is iedere grondsoort te verbeteren!