zelf vleesvervangers maken

• rob

Hallo, zijn er meer mensen die zelf vleesvervangers maken?

Ik maak zelf een soort seitan van gewoon goedkoop meel en die is verrukkelijk.

Heeft de beet van stukjes varkensvlees en ook heel goed voor sate te gebruiken, hier kreeg ik zelfs een verstokte -ik eet alleen vlees- vriend van mijn dochter mee om.

Verder maak ik veel soorten burgertjes zowel van brood als van rijst, tofoe e.d.

De kant en klare vleesvervangers vind ik erg duur vandaar dat ik lustig ben gaan experimenteren, bovendien zijn deze dingen heel goed in te vriezen dus maak ik meerdere porties per keer.

Het zou leuk zijn als we recepten konden uitwisselen.

Ik en het grootste deel van ons gezin zijn overigens parttime vegetarier en eten af en toe wel vlees.

Mijn dochter is geheel vegetarisch.

Groetjes

Marlies

• rob

Seitan:

Benodigdheden voor 500 gram

1 kilo meel (mag gewone bloem zijn)

1 theelepel (zee)zout

550 ml lauwwarm water

Bouillonblokjes en water

Maak in een beslagkom een soepel deeg van meel ,zout en lauwwarm water.

Goed kneden zorgt later voor een fijne structuur

Zet het deeg onder water en laat het liefst een nacht over onder water staan, maar minimaal 3 uur.

Spoel het deeg wisselend al zacht knedend af onder koud en warm water,begin en eindig altijd met koud.

Het zetmeel en eventuele vezels worden weggespoeld en er blijft een glutinemengsel over wat wat rubberachtig aanvoelt.

In eerste instantie denk je dit wordt niks maar gewoon doorgaan tot het water helder blijft.

Breng in een pan minstens 1 liter water aan de kook met bouillonblokjes naar smaak.

Verdeel het deeg ondertussen in dobbelsteen grote of iets grotere stukjes al naar gelang hoe groot je ze straks wil hebben

Denk eraan ze zwellen minstens dubbel zo groot op.

Kook ze in de bouillon ongeveer 45-60 minuten.

Voeg indien nodig wat water toe, de stukjes moeten genoeg op kunnen nemen.

De seitan is nu klaar en kan zo gegeten worden maar ook gebakken ,gefrituurd of aan stokjes geroosterd worden Wel laten uitlekken.

Ik geef de voorkeur aan even laten uitlekken en dan knapperig bruin bakken, dit heeft een poosje nodig omdat ook een groot deel vocht moet verdampen.

Heerlijk zo of met sate of een andere saus.

Je kunt het zo gebruiken in alle gerechten waar je stukjes varkensvlees of kip in zou gebruiken.

Gebakken invriezen gaat het beste.

Smakelijk

• K@rin

Lijkt me een heel apart goedje. Het zal ongetwijfeld lekker zijn of lekker te maken zijn met satésaus.

Vraagje:

Kan je dit nou werkelijk als vleesVERVANGER zien? Het is uiteindelijk niet meer of minder dan meel met water.

En voor de echte vegetariër zal je ook moeten opletten, dat je geen vleesbouillonblokjes gebruikt.

• Paul

Misschien heb ik ongelijk, maar ik heb altijd het idee dat vegetariers een beetje bleekjes zien, en niet echt gezond zijn.

Ik ken iemand, die een zware operatie heeft gehad, en vooral voldoende vlees moet eten, van de dokter om weer aan te sterken.

• rob

Tja, het is inderdaad meel met water maar je kunt het ook koken met b.v. zeewier erbij.

Je moet natuurlijk groentebuillonblokjes gebruiken maar daar ging ik al vanuit omdat we hier geen andere gebruiken.

Het is net zo goed een vleesvervanger als b.v. tofoe maar je moet het natuurlijk niet vaker dan 1 à 2 keer per week eten.

Ik vind toch al dat je met vleesvervangers veel moet afwisselen omdat je anders misschien niet alle voedingsstoffen binnen krijgt die nodig zijn.

Verder doe ik vaak op het laatst van het bakken er wat champignons,zonnebloempitten, sesamzaad o.i.d aan toevoegen.

Je moet zorgen dat een vegetarier op een andere manier bepaalde stoffen binnen krijgt.

Dit vond ik nog bij wikipedia:

Samenstelling

Seitan wordt gemaakt van tarwegluten, de elastische eiwitsubstantie uit tarwemeel. Het maken van seitan is een eenvoudig natuurlijk procedé dat in het Verre- en Midden Oosten al eeuwenlang wordt toegepast. Van tarwemeel wordt een soepel brooddeeg gemaakt. Dit wordt gekneed totdat de gluten vrijkomen uit de tarwe. Vervolgens worden zetmeel en zemelen in koud water uit het deeg gewassen. De tarwegluten die overblijven worden gekookt in een bouillon van tamari sojasaus, kombu (zeewier) en gember. Afhankelijk van het merk wordt er nog laurier, kerrie en paprikapoeder aan toegevoegd. Dit geeft seitan zijn hartige smaak. Bovendien wordt hierdoor de verteerbaarheid beter. De smaak en consistentie van seitan hangen af van de soort tarwe, de versheid en hoe fijn het is gemalen.

Er komen geen chemische oplosmiddelen en ingewikkelde apparatuur aan te pas.

Seitan wordt ook wel tarwevlees genoemd. Het heeft een vleesachtige structuur, smaakt kruidig, en is ideaal als vleesvervanger voor vegetariërs en veganisten (al is het geen bron van vitamine B12).

De toevoeging van kombu zeewier aan de bouillon zorgt voor een verhoogd gehalte aan organische verbindingen en spoorelementen. Door de combinatie van seitan met tamari (sojasaus) wordt de opname van de plantaardige eiwitten in het lichaam sterk verhoogd. Het nuttig opneembare percentage eiwitten is 67%. Seitan bevat geen cholesterol, verzadigde vetzuren en purine (urinezuur) en is bovendien licht verteerbaar. Daarbij is het cholesterolvrij en toch voedzaam, met 22% plantaardige eiwitten. Het is een energierijke vleesvervanger. Seitan is licht verteerbaar en snel te bereiden.

Gebruik

Je kunt kleine stukjes in de soep doen of serveren bij rijst, macaroni of spaghetti. Het kan ook gebraden en gebakken worden als vlees. Het is alleen sneller klaar, 5 tot 10 minuten in de koekenpan zijn voldoende voor een korstje. Seitan leent zich ook voor grillen aan satéstokjes.

Voedingswaarde

Gezien de voedingswaarde is seitan één van de goedkoopste eiwitbronnen in het dagelijks menu:

Voedingswaarde per 100 gram:

Energie Eiwitten Vetten

Seitan 120 kcal 24,8 gram 0,2 gram

Seitan, bereid 134 kcal 24,1 gram 0,2 gram

Tempeh 120 kcal 11,7 gram 6,6 gram

Tofu 115 kcal 11,6 gram 7,0 gram

Rundvlees, biefstuk, mager, Belgisch wit-blauw 98 kcal 22,8 gram 0,8 gram

Forel 98 kcal 18,4 gram 2,7 gram

Haring 216 kcal 18,0 gram 16,0 gram

Kabeljauw 72 kcal 16,6 gram 0,6 gram

Tonijn 114 kcal 27,4 gram 0,5 gram

Zalm 222 kcal 18,4 gram 16,5 gram

Gouda, Hollandse 396 kcal 25,6 gram 32,7 gram

Smeerkaas, halfvette 256 kcal 15,8 gram 20,5 gram

Voltarwemeel 306 kcal 10,0 gram 2,0 gram

• rob

Nou dan heb je mijn dochter nog niet gezien, een heel gezonde en blozende meid van 18, maar je moet wel zorgen voor opname van voldoende gezonde stoffen.

Vegetariers zijn overigens geen veganisten die helemaal geen dierlijke producten eten.

Bij gezond vegetarisch eten heb je echt geen tekorten.

Overigens is de mens van huis uit een verzamelaar/planten,notenen zadeneter.

• Paul

met een omnivoren gebit ;-)

• rob

tja wat evolutie al niet doet (lol)

Je hebt gelijk hoor, de mens is een alles eter

• Marieke

Bij gezond veganistisch eten ook niet, ik eet al 10 jaar volledig veganistisch, en ik ben een gezonde blozende meid, ik ben 1.70 lang en ik weeg maar het liefst 73 kilo, dus geen dun bleekneusje, dat zijn allemaal onzinnige vooroordelen:(

• maria

Inderdaad, Paul.De mens at in zijn vroege menselijke bestaan niet alleen bessen, noten en allerlei andere plantaardige producten, maar ook insecten, kleine zoogdieren vogels,reptielen,vis , maar vooral ook aas van gestorven grote dieren.En dat aas eten doen we dus nog altijd, zij het dat we het vlees van dode dieren nu in de koeling bewaren Eigenlijk hetzelfde menu als de hond.Die praatjes dat de mens van oorsprong vegetarier is zijn onzin.

Maria