partner die niet echt consuminderd..

• wana

tja. die heb ik dus.

ik hou van m en hij doet zn best met zuinigheid, maar dat doettie puur voor mij.

zelf neemt ie t niet zo nauw met bijv. verpakkingen, chemicaliën of douchen.

Soms merk ik dat ik dan ‘verkeerd’ ga bezuinigen,namelijk op mezelf, omdat er al veel verspild is, was ik met n washand, doe ik de vaatwasser,want ik gebruik n halve tablet, koop ik volgend jaar maar n winterjas uit de kringloop enz.

ik vraag me af op welke gebieden anderen compromissen sluiten met n consumerende partner.

Na zeven jaar bezwijk ik dus nu voor n dure verweggiestan vakantie, incl. vliegen.

Het is geven en nemen, al zit ik nu al met pijn in mn buik over de kosten in, wat er in twee weken effe over de balk gaat en wat we daar allemaal van hadden kunnen doen en opknappen…

maar met vakantie koop je een ervaring en n herinnering zegt lief en hij komt door het weggaan echt tot rust.

Tja. zeven jaar geleden was de zon-vakantie ook leuk en we hebben het er nog regelmatig over maar eigenlijk hoeft t van mij niet! ik doe dit dus puur voor hem,

en zo houden we t leuk,al vind ik de compromissen soms knap moeilijk, herkenbaar? of doen jullie op andere manieren water bij de wijn?

• purk

Ik ben hier de “verkwistende”en manlief de consuminderaar.

Hij koopt geen kleding voor zichzelf, plakt zijn zolen onder zijn schoenen trug,

gaat 264 keukenwinkels af, voor de laagste prijs,

en ik hou zo veel van um;)

• zackary

als jij maar jezelf blijft, dat is het belangrijkste.

• an

Ik heb wel een zuinige man die alle doe-het-zelf zaken afloopt om iets zo goedkoop mogelijk te kopen, hij doet ook alle klussen zelf en koopt geen rare dure kleding en dingen.

Zelf koop ik zoveel mogelijk 2de handsartikelen, kleding en bezoek verschillende supermarkten om zo goedkoop mogelijk mijn boodschappen te doen.

Verre vakantie doen we niet aan, we hebben zonnepanelen op het dak enz.

we eten geen vlees en roken en drinken niet, ik knip zelf de haren van de mannen en voor mezelf komt er een thuiskappertje.

Kortom er wordt op verschillende manieren geconsuminderd en ik heb niets te klagen eigenlijk behalve dat mijn man niets met rommelmarkten heeft en niet gezellig mee gaat ‘rommelen’.

Ook zijn er hier gebieden waar niet op bezuinigt wordt, ik geef best veel geld uit aan mijn opleiding en mijn man heet pas een mooie motor gekocht.

De enige goeie raad die ik je kan geven is:

Doe niets voor geld dat je anders ook niet zou doen maar…laat ook niets omdat je er geen geld voor zou hebben.

Probeer daar je eigen weg in te vinden en probeer een ontspannen houding tov geld te krijgen.

Dat je nu al buikpijn hebt over het geld dat je uit gaat geven in de vakantie is jammer, probeer van die vakantie te genieten.

1x in de 7 jaar een verre vakantie kan toch wel, je hoeft ook niet te streng in de leer te zijn en je man doet zijn best met zuinigheid, toch? Je mag je zelf best belonen.

• Beheerder

Ik heb een zuinige man. Hij weet zelfs wat te maken uit afvalhoudt en gebruikt goeie schroeven die hij op de grond gevonden heeft. Verder heeft hij ons geleerd te sorteren. Ik heb op mijn beurt hem geleerd dat we beter dubbel tarief kunen gebruiken ( maar gezien de berichten zou dat nog handig zijn?)

Kleding aanschaffen doen we pas als het echt nodig is. Komt geloof ik ook omdat we niet va shoppen houden.

Al mert al zijn we beiden zuinig met op zijn tijd heel even verkwistend.

• Margreet

Hoi Wana,

Ik herken wel veel in je verhaal. Eerder conduminderde mijn man ook helemaal niet, tot hij door had dat het wel (soms veel) geld scheelde. Daarna deed hij ook mee, maar wel op zijn manier.

Ik heb wel de indruk dat de meeste vrouwen strenger zijn in disipline, maar ja als je met zijn tweeen (of meer zoals hier bent…) dan hanteert iedereen zijn/haar eigen regels voor wat betreft het consuminderen.

Ach, alle kleine beetjes helpen en je moet ook niet een “z….rd” worden/zijn in de ogen van je huisgenoten: geven en nemen.

Genieten van jullie vakantie of ga niet………

groetjes Margreet

• Paul

Inderdaad, als je de vakantie betaald hebt, kun je er maar beter van genieten.

Het is zonde van het geld om er niet maximaal van te genieten, als je het toch al uitgegeven hebt, je krijgt het er toch niet mee terug.

• Annelies

Ik denk dat wij beide wel consuminderen

Echter niet op alle terreinen

Omdat het met gezondheid te maken heeft

Veel geld zijn we kwijt aan gezondheidszorg

We zijn echter bv voor duurzame meubels

Die gaan bij ons erg lang mee

de vorige banken stonden er 26 jaar

En ze zijn nog naar een kringloop gegaan

• wana

bedankt iedereen, ik vind t wel interessant hoe iedereen ermee omgaat.

op vakantie gaan we en genieten zal ik zeker al vind ik het gewoon n ongelofelijke smak geld.

Lief doet ook regelmatig water bij de wijn, en we hebben het prima maar bezuinigen blijft ie echt voor mij doen,omdat ik dat belangrijk vind.

Ergens is dat toch ook weer erg lief en die vakantie ga ik samen met hem beleven, dat is ook wat waard.

Al zou ik alleen nooit voor zo'n vakantie kiezen en nog veel meer consuminderen op allerlei gebieden, maar ja, hij is wel heel lief dus doen we t zo.

• Annelies

Wel erbij vermelden dat het erg dure meubels waren

Anders red je het niet zoveel jaren met dezelfde meubels doen

Maar er zullen zeker uitzonderingen zijn