Waterverbruik neemt toe door lange douchebeurt

• BennieMak

(Novum) - Nederlanders zijn sinds 2004 meer water gaan gebruiken. Het waterverbruik nam voor die periode juist af. Dat blijkt vrijdag uit een rapport van de brancheorganisatie voor waterbedrijven Vewin.

Tussen 2004 en vorig jaar is het dagelijkse waterverbruik toegenomen met 3,7 liter. De gemiddelde Nederlander gebruikt nu 127,5 liter water per dag. De toename komt vooral doordat meer mensen vaker en langer douchen. In 2001 ging de Nederlander nog drie van de vier dagen onder de douche. Nu is dat vier van de vijf dagen. Per persoon wordt dagelijks vijftig liter water met de douche gebruikt.

Het doorspoelen van de wc staat op een tweede plaats als het om watergebruik gaat. Dagelijks spoelt de gemiddelde Nederlander 37 liter water door het toilet.

Tussen 2001 en 2004 was nog sprake van een daling van het watergebruik, toen gebruikte de Nederlander ruim acht liter per dag minder. Dat kwam toen vooral door het zuiniger worden van wasmachines, het verminderde gebruik van het bad en waterbesparende douchekoppen.

Vaatwassers en wasmachines worden nog steeds zuiniger, wat een besparing van 2,2 liter per persoon per dag oplevert. Toch stijgt het watergebruik. Dat komt ook doordat meer mensen een comfortdouche gebruiken. Dat is een douche met extra zijsproeiers of een grotere douchekop.

Uit het onderzoek blijkt verder dat eenpersoons huishoudens per persoon meer water gebruiken. Dat komt doordat verschillende apparaten zoals wasmachines hun rondjes voor één persoon moeten draaien. Vrouwen gebruiken dagelijks gemiddeld 14,8 liter water meer dan mannen.

Voor het onderzoek heeft TNS Nipo een steekproef gehouden onder 2454 huishoudens.

Bron: http://www.nieuws.nl/501859

De tijden van zuinigheid zijn allang voorbij, steeds meer mensen nemen het er goed van. Een keer per dag onder de douche is echt slecht voor je huid (droge huid, waardoor weer andere middeltje gebruikt moeten worden).

De eenpersoons huishoudens kunnen echt wel met iemand anders een wasje delen om hun waterverbruik te verlagen.

Wie neemt nog wel zijn verantwoordelijkheid?

• Nel

Wat verbruik je zelf dan per jaar …wij 55 ..met twee personen plus afwasmachine

• Pieter

Nederland ligt in een rivierdelta en heeft verder een een gigantisch neerslagoverschot. Water is nou net één van de dingen waaraan we absoluut geen gebrek hebben. In Zuid-Spanje zou ik me drukte om te lange douchebeurten kunnen voorstellen, maar hier niet.

• Channah

Wat niet wegneemt dat het watergebruik in Nederland is toegenomen.

• Gemeente-Westland

Water is inderdaad niet iets waar we hier op moeten besparen. Maar als je het over douchen en wassen hebt, dan heb je het over verwarmd water. En dat betekent gas of electriciteit om dat water te verwarmen. Hoe meer warm water je gebruikt, hoe meer energie je verbruikt. Dus laat die wasmachine rustig extra spoelen, maar zet wel de temperatuur zo laag mogelijk.

• BennieMak

;-) Je bent me voor!

Ik vraag me ook af welke methoden men gebruikt om het afvalwater te zuiveren. Vergt dit energie/schadelijke stoffen?

• maria

Het kost veel geld om oppervlaktewater te zuiveren tot drinkwater(denk eens aan wat de landbouw daar allemaal in deponeert!) en om grondwater zó te zuiveren dat het geschikt is voor consumptie en huishoudelijk gebruik. Er wordt hier en daar wel geëxperimenteerd met een twee-kranensysteem.Maar men is beducht voor verwisseling van de twee kranen dus dat zal wel niet gemakkelijk gebeuren in een land als nederland, waar men de gemeente al een proces aandoet als men valt over een losse stoeptegel.

Afvalwater zuiveren is ook behoorlijk prijzig.We gooien nu eenmaal met z'n allen van alles in het riool.Denk eens aan al die medicijnen die via de wc het riool ingaan.Niet voor niets worden de kosten van waterzuivering steeds hoger!

Maria

• Gemeente-Westland

Het vergt sowieso energie om het water waar dan ook doorheen of naartoe te pompen. Verder laten ze geloof ik vooral de natuur z'n gang gaan. Veel van het afval in het water is organisch en vergaat dus vanzelf. Door het water lange tijd in de open lucht in opvangbakken te bewaren zuivert het zichzelf.

• Paul

de landbouw valt wel mee, maar wat er door al die rioolbuizen gaat……… ;-)

• marina

Mijn ervaring is dat vooral thuis wonende kinderen graag lang onder de douche staan.Ik heb dit als volgt de afgelopen jaren opgelost.Ik heb met allemaal afgesproken dat ik een bepaalt bedrag{wat ik acceptel vindt en gemiddeld betaal]per maand betaal aan water,wil je langer douchen dan ga je dat zelf bij betalen.Ik vind n.l dat ze zelf moeten leren bepalen waar ze hun geld aan uitgeven ,waar ze het voorover hebben.Natuurlijk haal ik het milieu erbij,maar vooral bij de jeugd heeft dit geen effect.Helemaal precies lukt dit natuurlijk niet ,maar alleen al een klein bedrag vragen is erg effectief gebleken.Wat schetste mij verbazing.Laats moest mijn uitwonende zoon bij ons douchen en hij was in enkele minuten klaar.Ik keek hem klaarblijkelijk verbaasd aan,waarop hij zei“jaaahaaa je heb gelijk het kost veel en ja ik kijk tegenwoordig nog beter uit anders kom ik helemaalniet uit”.We hebben er om gelachen ,want hij was niet onder de douch uit te slaan en hij heeft aardig hiervoor moeten betalen.

Dit doe ik ook met de telefoon.Geen gediscussies meer en geruzie gewoon de rekening.En vooral bij de telefoon,deze kan je op de cent precies uitrekenen.En geloof me het werkt.