Mozzarella

• Wilhelmina

Ging daarnet een naar de winkel om kaas te kopen voor op de pasta-ovenschotel voor straks. Mozzarella leek me wel ‘s lekker :-) . Blijkt dat zo’n zakje mozzarella (van 125 gram) maar € 0,45 kost (omgerekent dus € 3,60 kg) veel goedkoper dan de licht belegen kaas die we er meestal over strooien. Die kost nu ruim € 5,-. per kilo! Ik denk dat ik maar eens wat vaker mozzarella ga kopen!

Wie kent er nog meer lekkere recepten met die kaas?

• Paul

pizza. :-)

• Kaat

Rijstgratin met mozzarella

Ingrediënten (voor 4 personen)

200 gram rijst

7 tomaten

100 gram geraspte parmezaan

300 gram mozzarella

1 teentje knoflook

1 ui

8 blaadjes verse basilicum

1 eetlepel gedroogde tijm

1 eetlepel gedroogde oregano

zout en peper

4 eetlepels olijfolie

Bereiding

De rijst in ruim water met zout in 20 minuten gaarkoken en afgieten.

3 tomaten wassen, zaadjes verwijderen en in stukjes snijden.

Oven voorverwarmen op 210 graden.

Ui en knoflook pellen, versnipperen en in de hete olijfolie fruiten zonder te kleuren.

Voeg de tomatenstukjes toe en laat enige minuten sudderen.

Voeg de rijst, de parmezaan, zout, peper en tijm toe en laat nog 5 minuten goed doorverwarmen terwijl je goed omschept met een houten lepel.

De overige tomaten wassen en in plakjes snijden.

Mozzarella in plakjes snijden.

Een ovenschaal invetten met olijfolie.

De aangemaakte rijst hierin doen en dakpansgewijs beleggen met de plakjes tomaat en mozzarella.

Overstrooien met de oregano , wat olijfolie eroverheen druppelen en gedurende 15 tot 20 minuten in de hete oven plaatsen.

Basilicumblaadjes wassen.

Direct serveren als het uit de oven komt en afwerken met de basilicumblaadjes.

• Channah

Ik ben drastisch aan het minderen met zuivelproducten, maar af en toe koop ik zo'n bolletje mozzarella. Overigens wel duurder dan € 0,45, maar dan wel vers bij de kaasboer. Echt een recept heb ik niet voor je. Meestal snijd ik er dunne pakejs van, die ik om en om met plakjes tomaat en basilicumblaadjes op brood leg. Daarop een paar druppeltjes goede olijfolie, en een beetje zout en peper. Yammie!

• Kaat

Klinkt lekker Channah, sinds een paar weken ben ik vegetarisch, maak er een sport van lekkere, gezonde recepten uit te proberen.

Ben overigens altijd een kaasgek, alle soorten en maten zeg maar :D

Hoezo ben je drastisch aan het minderen op zuivelprodukten?

• Channah

Zo te zien bevalt het vegetarisme je, Kaat! :-) En als je recepten wil: mail maar, ik heb genoeg.

Ik houd helemaal niet van melk en melkproducten, maar kaas….. mmmmmmmmmmmmm! Toch wil ik proberen (lukt nog niet echt) om ook dat niet meer te eten, helemaal geen dierlijke producten dus meer. Een paar weken geleden heb ik dat in een discussie over vleesvervangers uitgelegd, dus ik verwijs even naar dat bericht: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2384&i=81534&t=81483 , anders krijgen we die discussie hier opnieuw en volgens mij is er alles wel over gezegd. ;-)

• Margriet

Wij gebruiken hetzelfde recept als Channah. Heerlijk!

We doen er nog een schepje pesto bovenop. Echt om je vingers bij af te likken.

Die verse basilicum mag niet ontbreken, dat is zoooo lekker!

Je kunt Mozarella in van alles verwerken, het is eigenlijk van zichzelf een heel neutraal kaasje. Het past zich aan aan het gerecht wat je maakt, of je het nu smelt of rauw verwerkt.

Gr. margriet.

• Ineke

Als je die kaas op een halve tomaat legt, daar een klein beetje pesto op en dan even in de oven. Makkelijk en heerlijk als voorgerecht.

• swaney

Maar het smaakt ook nergens naar ook. Je moet het lekker maken zoals hier al aangegeven staat. Jonge kaas heeft tenminste nog smaak. Als ik mag kiezen tussen een boetrham met alleen Mozarella of ééntje met jonge kaas dan wordt het toch echt die met jonge kaas.

• Channah

Mozarella heeft wel degelijk smaak, ook zonder toevoegingen. Maar dan moet je natuurlijk wel de échte nemen, en niet die supermarktkaasjes. De eventueel toegevoegde ingrediënten doen juist de smaak van de mozarella goed uitkomen. Behalve als je het overdrijft natuurlijk, dan proef je slechts zout, peper, basilicum, pesto, tomaat etc. Dat geldt trouwens ook voor jonge kaas als je die in een salade (lekker met radijs!) verwerkt.