Even uithuilen met de portemonnee: valkuil?

• Wilhelmina

Uit het AD:

Een gat in de hand kan tijdelijk aangebracht worden door mensen verdrietig te maken. Dit blijkt uit een studie van de Amerikaanse psycholoog Cynthia Cryder die later dit jaar in de Psychological Science zal verschijnen. Tijdens het experiment kregen proefpersonen een filmpje te zien van de koraalriffen voor de kust van Australie of een jongen die zijn mentor verliest door overlijden.

Vervolgens kunnen de proefpersonen een sportief uitziend flesje water kopen van een deel van het geld dat ze kregen voor deelname. De proefpersonen die naar het verdrietige filmpje hebben gekeken bieden dan ruim twee keer zoveel voor het flesje dan de neutraal gestemde natuurfilm kijkers.

Het mechanisme hierachter lijkt te zijn dat de verdrietige persoenen hun waardering voor zichzelf en hun bezittingen verlagen. Het verwerven van iets nieuws is dan een poging om het goede gevoel over zichzelf te hervinden.

Her gaat dus in feite om een troostaankoop, maar opvallend is wel dat de proefpersonen dat helemaal niet in de gaten hebben. Zij geloven zelf dat de prijs die zij over hebben voor het flesje water helemaal niets te maken heeft met hun stemming.

Wat denken jullie? Zou dat kloppen van dat mechanisme?

Hebben jullie wel eens een een troostaankoop gedaan denk je?

• Paul

Ik heb welleens gehoord dat vrouwen heel gelukkig worden van winkelen.

Maar of dat waar is ?

• Beheerder

Ik heb een hekel aan shoppen dus telt het niet voor mij.

• zackary

een hekel aan winkelen…

waarom ben jij mijn vrouw niet? :D:D:D

• Petr@

No way, ik heb een hekel aan winkelen!

• Kaat

Ik heb weleens 2 troostaankopen gedaan ja.

Na mijn scheiding, een beeld (paard) en een schilderij.

Maar verder: nee, ik kan mij niet echt troosten door aankopen.

Wel in een moeilijke periode mijzelf verwend met een zonnenbankabonnement.

(Oh jeetje, dus toch 3 keer) maar normaal gesproken ga ik pijlsnel door de winkels omdat ik nou eenmaal soms wat nodig heb. :D

Ik besteed mijn tijd liever aan leuke dingen doen.

• Channah

Dat iets voor jezelf doen - dus ook een troostaankoop doen - helpt als je in een dip zit, is allang bewezen. Dat het blijkbaar zo ver gaat dat als je een zielige film ziet je ook behoefte aan troost hebt is nieuw voor mij.

Zelf heb ik wel degelijk troostaankopen gedaan, variërend van boeken, CD's of kleding tot na een rotdag op het werk even lekker naar de kroeg of uit eten gaan met een collega. Je moet jezelf een beetje in evenwicht houden, toch?

• Pieter

Het mechanisme is op zich niet nieuw. Het is volgens mij ook het mechanisme waarvan bedelaars zich bedienen - mensen krijgen medelijden, voelen zich ongemakkelijk en geven geld.

Laten we ook eens eerlijk zijn. We kopen nieuwe kleren terwijl de hele kast nog vol hangt. We kopen flatscreen-TV's terwijl de gewone TV van vijf jaar oud het nog prima doet. We kopen nieuwe mobiele tefefoons ruim voordat de oude het begeeft. We kopen een nieuwe auto terwijl de oude nog uitstekend rijdt en veel lagere afschrijvingskosten heeft.

Ik zeg nu ‘we’. De voorbeelden zullen niet voor iedereen gelden, maar wel voor heel veel mensen. We kopen veel meer spullen dan strikt genomen noodzakelijk, alleen maar om ons goed te voelen, mee te doen, om redenen van status enz. Er zijn een heleboel psychologische mechanismes aan het werk die ons tot consumptie aanzetten. Daarom vind ik dit prikbord wel sympathiek - een tegengeluid dat op zijn minst tot nadenken aanzet.

• Kaat

Deze gaat zeker niet voor mij op Pieter, ik hoef geen flatscreen tv, koop wel een nieuwe als deze het begeeft maar ben dan wel een krent.

Zelfde geld voor de foontjes enz.

En dat heeft niets te maken met wel of geen geld, kopen doe ik als het nodig is over het algemeen.

Liever een oude tv en geld voor leuke dingen en ik geef niks om die status poeha.

• Channah

Ìk denk dat het bij bedelaars/daklozenkrantverkopers etc. juist andersom werkt: dat men dan toch het gevoel krijgt van “Kijk mij nu weer eens aangeschaft hebben in Albert Heijn, terwijl die mevrouw/mijnheer hier uren met die krantjes moet staan.”

Ik denk dat velen inderdaard steeds maar nieuwe spullen kopen om erbij te horen en om reden van status. Maar ik denk dat dat niet onder de noemer ‘troostaankopen’ valt. Een troostaankoop doe je niet ‘om erbij te horen’, maar om even - eenmalig dus - iets voor jezelf te doen als je je rot voelt of verdriet hebt. Dat kan de negatieve spiraal waar je je in zo'n situatie bevindt nét een doorbreken, waardoor je je weer wat positiever voelt.