Consuminderend op vakantie

• Thomas

Een manier om én een goede vakantie te hebben én weinig uit te geven én ook nog iets nuttigs te doen is door mee te doen aan een ideeel internationaal vrijwilligersproject van VIA, de Vrijwillige Internationale Aktie.

Dit zijn 2-3 weekse projecten waar je in een internationaal vrijwilligersgroep aan een maatschappelijke project werkt. Inschrijfgeld is € 95, reis betaal je zelf, tijdens het project heb je kost en inwoning gratis.

Voor meer informatie kun je kijken op www.stichtingVIA.nl

• Nel

Inschrijfgeld is € 95, is wel erg veel geld

• krentje

Ik ken ook wel wat manieren om goedkoper op vakantie te gaan.

Bijvoorbeeld op iemand zijn huis passen of woningruil doen voor de vakantie. Hij/zij in Amsterdam en ik dan in Limburg.

Je kan ook goedkoop kamperen bij een boer en je hebt hele goedkope campings.

Enne je hebt ook bestemmingen zoals “La Balkonia” en“El Garden”. Voor mensen die echt niet te ver weg willen. :):)

• Thomas

Hè, vind je?

Omdat we in vrijwilligersorganisatie zijn, er zijn bewust geen betaalde krachten, is dit bedrag erg laag, zelfs de laagste van alle collega organisaties.

Zelf vind ik het inderdaad nog steeds ook veel geld, maar zie nu ook dat het nodig is om alles te organiseren, helaas. Niemand verdient er iets aan, we krijgen daarnaast ook geld voor projectsubsidies.

• Thomas

Klopt, ook leuke vakanties ;-)

• krentje

Zet dan werkvakantie in je topictitel neer :s

Het is een consuminderprikbord dus ik kan wel begrijpen dat mensen aangeven dat 95 euro veel geld kan zijn.

Het is wel mooi dat je andere culturen kan leren kennen en veel voor anderen kan betekenen, maar reken dan ook je vervoerskosten erbij en misschien moet je zelfs het vliegtuig wel pakken.

(Denkend aan het milieu).

• krentje

ff verder gelezen op de site hoor. Je ontkomt bijna niet aan het vliegtuig.

• Thomas

Nee, nee, nee nee!

Dat is juist helemaal niet! We raden het zelfs af om met het vliegtuig te gaan, verder staat ook op de site dat je net zo goed een kamp dichtbij kunt doen dan veraf.

Op de site bij 'vake vragen staat juist over vliegen:

5. Waarom hebben jullie zo'n hekel aan vliegtuigen

Wanneer je reist over korte afstanden (<1500 km) is vliegen een erg onduurzame oplossing. Een vliegtuig verbruikt dan per persoon een veelvoud van de energie die een trein of bus per persoon verbruikt. Daarnaast stoten vliegtuigen meer broeikasgassen uit. Dit gebeurt op grotere hoogte, waardoor het effect nog eens vergroot wordt.

Als organisatie wil de VIA werken aan een duurzame wereld, ook op onze projecten. Wanneer jij met het vliegtuig naar je kamp reist in plaats van met de bus vragen wij ons af hoeveel nut onze projecten hebben…

• Erna

Lofwaardig en symphatiek initiatief maar m.i. alleen geschikt voor jonge singles.

Voor senioren totaal ongeschikt. Hoewel ik op mijn manier ook aan consuminderen doe is mijn vakantie mij heilig en neem ik het er goed van.

Maar.. natuurlijk iedereen zijn eigen keuze.

Erna

• Rick

Jullie aanbod ligt bij ons uiteraard in het informatierek :-) Jouw oproepje hier is een extra reden om 'm nog eens door te neuzen!