En andere tips voor het lang houdbaar maken van voedsel…
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1353787
BennieMak Schreef:
——————————————————-
> Die diepvries zou je kunnen inruilen voor een
> afwasmachine. Ik meen dat een afwasmachine beter
> is voor milieu ed dan met een afwasteiltje
> werken…
Natuurlijk kan ik de diepvries inruilen voor een afwasmachine, maar dat doe ik onder geen beding.
Ik woon alleen en dan zit je altijd met veel te veel, dus die vrieskast is een uitkomst.
Het enige wat je met een afwasteiltje meer verbruikt is water.
De reinigingsmiddelen voor afwasmachines en het energieverbruik is meer en/of schadelijker.
Het blijft altijd een keuze. Heb een tijdje een uiterst milieuvriendelijk wasmiddel gebruikt…Dat is aan mij helaas niet besteed, stuk duurder en je krijgt je was er niet mee schoon. Wasverzachter, dat schadelijker is voor het milieu, gebruik ik nooit. Was droogt altijd buiten en goed uitslaan voor het ophangen en bij het binnenhalen, scheelt een hoop kalkresten. Het water in mijn regio is weinig kalkhoudend trouwens. (Btw, een wasdroger heb ik dus ook niet…haha).
Douce
hi dan consuminderend ik toch wel erg goed. al zeg ik het voor me zelf .
- Heb geen afwasmachine , nooit gehad ook . Doet mijn man
- droger is kapot ik heb hem nog wel maar is niet nodig . ik droog buiten en in de winter op de zolder dan is de was de andere dag ook droog . Wel zijn de hand doeken wat harder , maar slijten minder door de droger . je gaat even met het strijkijzer er over en ze zijn weer zacht . en scheelt een boel in stroom.
-diepvries heb ik nog maar gebruik hem zeker al 5 jaar niet meer.
Toen we trouwde kocht je lieverlee wat bij zoals diepvries enz. nu ga ik weer terug naar toen . en welleswaar ik mis niks.
En we zijn nu met zijn 2 en 2 supermarkten om de hoek . En dan nog ik vind niet alles lekker uit een diepvries.
Over een paar maanden gaat de appel(moes) oogst hier weer in opgespaarde potten. De appels komen uit eigen tuin (boompjes in het najaar afgeprijsd gekocht bij een tuincentrum of Lidl, paar jaartjes wachten en je hebt een aardige oogst) en van de wildpluk/ opraap. Beetje suiker erbij en klaar voor de rest van het jaar.
Ik ben ook bessen, aardbeien en bramen uit eigen tuin en van wildpluk aan het bewaren in een diepvrieszakje, als de vlierbessen ook geoogst kunnen worden, wordt dat fruitbeleg (met Marmello ipv suiker). Suikervrij fruitbeleg is behoorlijk duur normaal.
Ik heb wat kleine potjes van babyvoeding kunnen krijgen, dat vindt ik wel handig voor het fruitbeleg. Ik eet er niet zo vaak en veel van (elke dag op brood gaat ook vervelen) maar als het potje eenmaal open is, begint het bederf natuurlijk wel.
Voor ons kleintje (4 maanden) ga ik over een tijdje ook zelf fruithapjes en groentenhapjes maken. In het begin krijgen ze nog maar heel weinig en vries ik het in in ijsblokjes, daarna gaat het in kleine bakjes die ik heb en ingemaakt in kleine potjes, om mee te nemen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?