Waarom is groente en fruit zo duur in de supermarkten?

• axel

Ook de zogenaamde goedkope supers zijn heel duur met groente en fruit. De reden zou kunnen zijn bespoten en/of onbespoten maar dat is het niet hoorde ik. Bekijk de prijzen eens op de dagelijke dagmarkten want elke dag is er wel ergens een markt te vinden. Nu met die warmte koop ik er even niet maar straks met die koelte zie je me er weer. B)

• BennieMak

Een doos mango´s voor 2 euro, een krop andijvie 0,39 euro…is dat duur?

Misschien een keertje naar een andere supermarkt gaan dan van de ´Last minutes deals´?

• axel

Vooral appels en peren zijn heel duur, ook in de goedkoopste supers en ik kan het weten want ik kom overal.

In bedoel dus in vergelijking met de dag- of weekmarkten. ;)

• Douce.

De groente en het fruit is op de markt over het algemeen duurder, mits je natuurlijk grote hoeveelheden inslaat voor b.v. een gezin.

Lidl is goedkoop met groente en fruit. Heeft als groot voordeel dat de meeste groentes dagvers uit de regio komen en als het al kort in de winkel blijft liggen, is het onder constante koele temperatuur. Dat laatste kun je van de markt ook al niet zeggen.

Als je op zaterdag een uur of een half uur voor sluitingstijd Lidl binnenstapt, gaan die artikelen waarvan er teveel is binnengekomen, voor 50% van de prijs de deur uit.

Zo kun je b.v.een bakje champignons wel heel goedkoop scoren, terwijl ze al een lage prijs hanteren. Dit geldt voor veel meer groenten.

Het is nog steeds zo dat je bij het scheiden van de markt de koopman leert kennen. Deze is echt niet meer scheutig en als je al goedkoop uit wilt zijn, heeft alles er de hele dag gelegen en de helft vertoont plekken. Marktkooplieden zijn er echt niet voor de consument, maar gewoon ook om hun eigen zak te spekken en trekken vandaag de dag, het vel over je neus.

Soms koop ik ook dingen bij het kraampje van de zorgboerderij, is altijd wat duurder maar biologisch en wat voller van smaak.:)

Douce

• Douce.

Jij vergelijkt appels met peren…;)

Appels eet ik vrijwel nooit, soms in salades o.i.d. Peren ben ik ook niet al te dol op.

De rest van het fruit is heeeeeeeeeerlijk.

Dus voor mij geldt dat niet, haha.

Douce

• axel

Het hangt ervanaf waar je woont natuurlijk, de markten in bijv. Rotterdam Afrikaanderplein en Centrummarkt zijn een stuk goedkoper dan de wijkmarkten en de markt in de Haagse Herman Costerstraat en de A'damse Albert Cuypstraat zijn volgens mij een van de goedkoopste markten van Nederland.

Ik heb hier de Lidl nog nooit zien afprijzen maar dat komt waarschijnlijk doordat hij 's zondags open is en de Aldi doet het pas als alles al half rot is. ;)

• ¥ Lotje ­­¥

Ja ik ben ook voor de Lidl met het fruit . Op de markt koop ik het al niet meer. Alleen soms de aardbeien. Meestal plekjes op het fruit . En in de winter al helemaal . Heb het wel eens gehad , dat het de andere dag al zacht werd etc. Fruit kan dan bevroren geweest zijn . of vriezend weer , en dan komt fruit ook niet als beste naar boven . Ik koop fruit meestal bij de Lidl. Bij Dirk lijkt het wel 2 de hands fruit .:D bah. Die is helemaal afgedaan met zijn fruit bij mij.

• axel

¥ Lotje ­­¥ Schreef:

——————————————————-

> Bij Dirk lijkt het wel 2 de hands fruit .:D bah. Die is helemaal afgedaan

> met zijn fruit bij mij.

En ze hebben niet eens los fruit + een weegschaal. :D

• JorisP

Volgens mij hebben we die discussie vaker gehad, maar ik kan nog steeds geen marktkramen vinden die duurder zijn dan de supermarkt. Van de week nog gescoord op de markt:

- 10 limoenen voor 1 euro (in de supermarkt 50 cent per stuk)

- 1 kilo wilde perziken voor 2 euro (in de supermarkt: 3 euro voor een doosje met 4 stuks)

- een galia meloen voor een euro

- 1 kilo aardbeien voor 3 euro (bij AH 3,99 voor 500gr en dat was nog een bonusaanbieding ook).

En kwalitatief is het allemaal nog beter ook. Fruit dat naar fruit smaakt bijvoorbeeld, i.t.t. smaakloze dingen uit de supermarkt.

• JorisP

Er zijn verschillende redenen waarom supermarkten duurder zijn:

- Ze moeten een vast assortiment en veel voorraad hebben, terwijl het voor een marktkraam prima is om te verkopen wat ze die dag hebben en op is op.

- De kosten zijn veel hoger dan bij een marktkraam. Bij heel veel marktkramen zie je dat de hele familie helpt Die krijgen dan echt niet allemaal voor minstens het minimumloon betaald. En een winkelpand met koeling e.d. is natuurlijk veel duurder dan een marktkraam.

- Gemak: je kunt alles in 1 winkel kopen, en daar betaal je voor. Natuurlijk wel handig voor mensen die werken en overdag niet naar de markt kunnen….

- Er zitten vaak meer partijen tussen boer en winkels. Een marktkoopman haalt ‘s ochtends z’n spullen bij de groothandel of veiling, voor de supermarkt zit er nog een transportbedrijf tussen.

En zo zijn er ongetwijfeld nog wel meer verschillen te bedenken.