Ik vind het erg moeilijk om aan fatsoenlijk brood te komen in mijn omgeving. Supermarkten genoeg maar te weinig kwaliteit.
Bij de (dure) bakker is het volkoren al in de ochtend uitverkocht.
Bij de supermarkten laat ik alles links liggen waarvan de ingrediëntenlijst niet begint met volkorentarwemeel of waar rare dingen aan zijn toegevoegd (goedkope vullers of bruiningsspul). Er is een supermarkt hier in de buurt die er werkelijk van alles bij gooit, zoals veldbonenmeel (lupine).
Er blijft bijzonder weinig keuze over. We kopen nog wel eens eko brood bij Hoogvliet maar dat is ook geregeld alweer op.
Wij denken ook wel eens dat er nu zoveel mensen zijn die zich beter voelen als ze het brood laten staan door alle fratsen die er uitgehaald worden met ons brood en waarschijnlijk ook de pasta. Iedereen heeft ineens een hele of halve glutenallergie. Misschien is dat dus geen glutenallergie maar (fabrieks)brood allergie. Bijvoorbeeld voor veldbonen/lupine zijn al veel mensen allergisch.
Ook van dat aangekleurde donkere brood is niet gezond, zelfs kankerverwekkend. Iedereen weet dat je iets wat aangebrand is op de BBQ niet meer moet opeten maar bij aangekleurd brood is hetzelfde gebeurd met graan. Verbrand graan, kleurt lekker aan. Iedereen maar denken dat ze zo lekker gezond donker waldkornbrood eten, het is regelmatig nog niet eens volkoren. (overigens moet je ook niet te heet frituren, dan treedt hetzelfde kankerverwekkende effect op).
Zelf (spelt) brood bakken is nog het beste en het vult ook tenminste maar we hebben er niet altijd tijd voor.
Hoe komen jullie aan goed brood?