Tja, en dan kan deze vraag bijna niet uitblijven: wat was jullie beste aanschaf van 2013? Of iets dat je gekregen of geruild hebt, waar je heel tevreden mee bent? En waarom?
Bij mij is dat een daglichtlamp. Klinkt misschien overdreven in de oren van consuminderaars. Maar in de winter voel ik me altijd heel erg moe. Vorige winter besefte ik ineens wat er aan de hand was. “Ik heb licht nodig”, realiseerde ik me ineens.
Nu de dagen weer korter werden en ik weer zo moe werd, heb ik mezelf op een daglichtlamp getrakteerd. Via de ziektekostenverzekering kreeg ik 20 euro korting.
Ik gebruik de lamp heel regelmatig. Hij gebruikt 45 watt en als consuminderaar ga ik er heel dichtbij zitten (20 cm). Dan hoeft hij maar 20 minuten aan.
Het werkt bij mij heel goed. Ik heb begrepen dat het zo werkt:
Je hersenenmaken s avonds melatonine aan zodat je moe wordt en gaat slapen. Tijdens de kortere donkere dagen van het jaar stoppen de hersenen van sommige mensen overdag niet met de aanmaak van
Melatonine. Vandaar die vermoeidheid in de winter.
De lamp heeft een sterkte van 10.000 lux en heeft hetzelfde effect als de zon. Via je pupillen komt het licht bij je naar binnen en word je helemaal wakker! Ik voel me ‘zonnig’ als ik door de miezerregen de kinderen uit school haal. Dat heb ik nog nooit meegemaakt!
Op de gebruiksaanwijzing staat dat je in het begin last van je ogen kan krijgen maar dat dit snel over gaat. Ik heb een dag traanogen gehad en hoofdpijn. Heb toen een paracetamol ingenomen. De volgende dag was alles weer over.
Na een paar dagen in het licht, merkte ik echt verschil. Het bevalt me prima! Ben er zo blij mee. Raad het iedereen die moe is aan, maar leen hem niet uit, want ik wil hem zelf gebruiken;-)