Budgetkoken

  • Channah

    Vertel! Hoe doe je dat als je voor 1 persoon per dag kookt?

  • Barbera

    Bonen kunnen nog goedkoper door zelf te weken en te koken. In deze maaltijd ontbreken de groentes dus in mijn beeld geen complete maaltijd.

  • Barbera

    Van de ‘plofkip’? Als goedkoop koken ten koste van dieren moet gaan is het ook geen goede zaak in mijn ogen.

  • Channah

    (tu)

  • 2014

    Hi. Ik heb ook wel eens over verse bonen gedacht. Maar die moet je uiteindelijk nog best lang koken. Daarom vind ik een pot of een blik wel makkelijk.

    Wat een volledige maaltijd betreft: Ik zou zeggen: scharrel gewoon naar eigen goeddunken wat bij elkaar. Ikzelf doe het een beetje op de gok.

    Volgens mij zijn bonen een groentensoort. Goed voor eiwitten zowel als ijzer. (Het voedingsbureau raadt ook aan om 2x per week peulvruchten te eten. Niet dat ik daar altijd trek in heb, maar het steunt het idee dat het iets gezonds is.)

    Wat aardappelen betreft: wij in Nederland zien dat als een portie koolhdraten. Maar in Frankrijk b.v. worden aardappelen als een groentensoort beschouwd.

    De oplossing kan worden gezien in het blikje tomatenpuree. Ik heb gehoord dat er al gauw een pond verse tomaten wordt gebruikt om 1 blikje geconcentreerde tomatenpuree te fabriceren. Dat is dus best veel.

    In voedingstabellen kun je dan nog vinden dat in een blikje tomatenpuree meer vitaminen/mineralen te vinden zijn dan in verse tomaten. In die zin is het dus zelfs een meevaller.

    En als je dan uiteindelijk nog twijfelt of je wel genoeg ‘versigheid’ bij de maaltijd hebt, is een piepklein uitje zo gesnipperd.

  • Channah

    Gedroogde bonen zijn geen verse bonen. En wat je zegt: die gedroogde bonen moeten best lang koken na het weken, dus of het goedkoper is, is nog maar de vraag.

    Sperziebonen, doperwten, snijbonen, peultjes, kortom de zachte bonensoorten kun je als groente bestempelen. de gedroogde soorten zoals kapucijners en bruine bonen niet. De laatstgenoemden bevatten inderdaad veel eiwitten, en kunnen daarom beter als ‘vleesvervanger’ gezien worden. Voor de rest van de vitaminen en mineralen zal je toch echt meer groente en fruit moeten eten.

  • Douce.

    Dordtenaar Schreef:

    ——————————————————-

    > Het kan nog “budgetter”: neem ipv kipfilet

    > kippenpoten (goedkoper en veel lekkerder, wel wat

    > meer werk)

    Als ik kipfilet over heb lijkt het me sterk dat ik goedkoper uit ben door kippenpoten te kopen.:)

    Overigens vind ik het vlees van de poten lekker in de soep, maar niet in andere gerechten.

    en rasp kaas vers vlak voor consumptie.

    > Hoef het ook niet in te vriezen.

    De kaas rasp ik en vries ik in, om bederf te voorkomen. Ik woon alleen en heb niet iedere dag eters noch gebruik ik iedere dag Italiaanse kaas.

    Aan de smaak doet het niets af.

    Voor de rest

    > klinkt het prima. Ga ik ook eens proberen (met

    > crème fraiche is alles lekker :-)).

    Het is in bepaalde gevallen net de finishing touch.

    Douce