Hoeveel ben je waard?

  • Terry Bell

    Hebben jullie dat programma wel eens gezien?: http://www.sbs6.nl/programmas/hoeveel-ben-je-waard/

    Wat mij nogal verbaast is hoe weinig de inboedel van veel mensen waard is: http://www.sbs6.nl/programmas/hoeveel-ben-je-waard/pagina/de-inboedel/

    Vaak zijn dat dan Ikea- en Blokker-achtige dingen, die voor de verzekering of als je ze probeert te verkopen nog maar weinig waard zijn in vergelijking met de nieuwprijs.

    Daarom: goede oude spullen niet wegdoen, maar (laten) opknappen.

    En als je toch iets anders nodig hebt: beter om tweedehands spullen te kopen of antiek (behoudt veelal zijn waarde).

    Wat voor soort meubelen hebben jullie in huis?

  • leo99

    Niet alleen op tv wordt je erop aangesproken via reclame maar zelfs bij de ing kantoren . Daar vroegen ze of ze een ‘'spelletje/testje’' met me mochten doen . Zie eht tv programma. Dus niet hé.

  • Axel

    Ze vroegen daar laatst hoeveel spaargeld ik had, ik zei pardon maar de dame reageerde erop hoeveel rente ik eventueel bij hen zou krijgen maar ze komen niet boven de ASN uit. Ik ben al 45 jaar klant bij hen en hun voorgangers dus vanaf de RPS maar je krijgt er geen eurocent meer door. ;)

  • Dordtenaar

    Op zich wel logisch dat spullen die niet zo heel duur zijn, tweedehands helemaal niks meer waard zijn. Als je voor een paar honderd euro iets nieuws gaat kopen, dan moet het wel heel goedkoop worden aangeboden wil je dat gebruikt kopen.

    Daarnaast zijn het vooral de inboedelverzekeraars die mensen proberen aan te praten dat hun inboedel veel waard is. Ik heb een paar jaar geleden alles nieuw gekocht (IKEA, maar ook bij speciaalzaken) en als ik alles op tel (inclusief dure stereoinstallatie) dan kom ik nog geeneens aan 15.000 euro. Volgens de verzekeraars zou ik, gezien mijn huis, zeker voor 60.000 euro aan spullen moeten hebben.

  • Channah

    Vergis je niet.

    Bij wat je aan spullen in huis hebt moet je voor de inboedelverzekering uitgaan van wat het kost als je het nieuw moet aanschaffen. Als mijn tweekamerappartement helemaal uit zou branden zou ik het niet redden met 15.000 euro om alles wat er in is opnieuw aan te schaffen. Misschien net qua meubels en stoffering (vloerbedekking, gordijnen), geluidsapparatuur, computer, huishoudelijke apparaten etc. Maar als ik optel wat er in mijn boekenkasten staat, en in mijn kledingkasten hangt en ligt, kom ik toch echt wel in de buurt van die 60.000 euro.

  • 2014

    In het algemeen is het zo dat voor de verzekering heel veel dingen na 5 jaar zijn afgeschreven. Alleen voor duurdere dingen geldt een wat langere termijn. Na 7 á 10 jaar is de dagprijs 0. Wat krijg je dan eigenlijk nog uitgekeerd als, de hemel verhoede het, de boel uit zou branden?

  • Channah

    Dat ligt aan het soort verzekering dat je afsluit. Als je voor nieuwwaarde verzekerd bent krijg je ook nieuwwaarde uitgekeerd. Echt kostbare dingen, zoals bijvoorbeeld kunst, antiek, sieraden, waarvan de nieuwwaarde aanmerkelijk hoger kan liggen dan de aanschafwaarde, moeten beschreven worden in de polis.