Fatsoenlijk brood

  • Moneypenny

    Wij maken graag speltbrood omdat spelt meer “oorspronkelijk” is (gebleven) dan tarwe. In de regel dan. Spelt is eigenlijk de oertarwe, tarwe zou voortgekomen zijn uit spelt. Wij hebben een korenmolenaar in de familie die daar wat van/voor heeft geleerd.

    Sommige allergieën zijn inderdaad geen onzin. Ik weet bijvoorbeeld dat vis mij niet mag, het wil hoe dan ook, welke uitgang dan ook, zo snel mogelijk mijn lichaam weer verlaten. Ook heb ik jaren bij de internist gelopen, tig keer camera's in m'n darmen geduwd gekregen etc en veel mensen maar zeggen “ben jij niet gewoon gevoelig voor zuivel?”.Wat een onzin, zo'n nieuwerwetse allergie, dacht ik.

    Toen ging ik op vakantie naar Egypte, mijn internist zag het niet zitten met dat eten daar en raadde het af, hij was bang dat ik doodziek zou worden. Ik wilde toch heel graag en had van dat halve astronautenvoer bij zodat ik toch nog wat voeding binnen zou kunnen krijgen. Ik voelde me juist veel beter daar. Toen zei nog iemand daar “is het gewoon niet melk?” en ja, inderdaad, ik had al 10 dagen geen melk of kaas meer gehad daar. Thuis maar eens gaan experimenteren en inderdaad, het was dus gewoon de zuivel. Het is niet aantoonbaar in m'n bloed maar het is het gewoon, sindsdien geen internist, verbuigende buikpijn, constante diarree, slappigheid of darmonderzoeken meer.

  • Frederik D

    Lactoseallergie?

    Van jongs af aan kan ik niet tegen kaas, zij het wel tegen gebakken kaas. Een pizza gaat er wel in. En ik ben dol op yoghurt. Als ik kaas op brood zou eten, word ik misselijk. En o ja, ik kan ook niet tegen roomboter, niet tegen verse roomboter en niet tegen jus van roomboter. En dan nog iets, ik lust melk. Maar stamppot aangemaakt met melk doet me braken. Aardappelpuree met melk bevalt me dus ook niet.

    Heus, ik stel me niet aan. Afgezien van bovenstaande eigenaardigheden, eet ik in principe alles.

  • axel

    Als ik kaas op brood zou eten, word ik misselijk

    Dan zou je eens plantaardige kaas moeten proberen zoals Milner en Kees Kaas.

  • dick

    Tenen kaas heb je ook nog.

  • Xinix

    Milner en Kees zijn (helaas) ook met melk gemaakt. Er bestaan wel veganistische (en dus volkomen plantaardige) kazen, maar die zijn alleen online of in de natuurvoedingswinkel te vinden en ook enorm duur.

  • Frederik D

    Ik niet. Maar jij wel?

  • dick

    Je hebt ook schimmel tenen.

    Maar zonder schimmel kunnen we geen brood bakken.:)

  • Frederik D

    Met schimmel tussen je tenen moet je naar de dokter. Sinterklaas heeft schimmel tussen zijn benen.als hij op zijn schimmel zit.

  • axel

    Dat noemen ze ook zwemmersexceem, even naar de drogist of apotheker voor een tube Miconazolnitraat (kan een soortnaam zijn en geen merk). Wordt niet vergoed, kost tussen de 5 en 6 €uro en daarvoor hoef je echt niet naar de huisarts.

  • ¥ Lotje ­­¥

    even met de voeten in een bak met azijn met daarin een halve citroen uitgeperst, goed voor kalknagels . en kalknagels is schimmel . Veel goed koper .

    Daarbij heb je ook in de winkels schimmelkaas . Ze verkopen het wel met een andere naam . getver zeg als ik daar een toastje met dat spul eet . draai me maag rond . wat een vuiligheid,