Kerstboodschappen

  • erik

    Na de kerst gaat al dat lekkers met korting de deur uit. Ik heb mijn ouders en zus met aanhang en kinderen dus de zaterdag na de kerst uitgenodigd voor het gourmetten :) (kwam zo uit maar het klinkt leuk).

  • Douce.

    Veel gezelligheid op de agenda zo te lezen, met gelukkig wat consuminderende inkopen.

    Ook ik ga na de Kerst gewoon weer kijken wat er zoal aan goede etenswaren voor minder Euro's binnengesleept kunnen worden.

    Vermoedelijk bij de Van der Breggen (de plaatselijke warme bakker) een zeer rijk gevuld kerstbrood, Dat is normaal niet te betalen, maar misschien kan ik er eentje scoren.

    Maar…de aasgieren liggen op de loer..haha:) E.e.a. ligt ook aan de ruimte in de vriezer. Iedere keer als ik denk ruimte te hebben (ik woon alleen kun je nagaan..) doet er iets op.

    Had een pan erwtensoep gemaakt en daar heb ik iets van gegeten, iets weggegeven en toen bleef er nog bijna 2 ltr. over, die ik heb ingevroren (ik doe dat in die plastic potten van de Jodenkoeken, je weet wel met dat min of meer paarse deksel. Die heb ik van iemand gekregen - gaan al jaren mee..alsook in grote glazen potten van Lidl-augurken).

    Maar ik heb goede hoop dat de komende dagen er een interingsproces op gang komt:D

    Douce

  • Frederik D

    Ik heb een hele verzameling kubusachtige plastic bakjes van Aldi-salade, met deksel, voor zowel in de schuur als in de keuken. Zeer, zeer handig. De stickers evenwel krijg ik er niet vanaf. Maar een kniesoor die zich daaraan stoort. Een verzameling van zo'n 75 bakjes, opgebouwd in zo'n vijftien jaar. Die bakjes kunnen ook dienst doen voor jouw soep. Ik ben geboeid door zogeheten opbergobjecten. Jouw jodenkoekbakjes ken ik zeer goed. Maar naar mijn mening zijn mijn Aldi-bakjes handiger. Mijn vrouw schildert en gebruikt plastic vleesbakjes om verf in te mengen.

    Hergebruik je ook ander afval?

  • leo99

    ¥ Lotje ­­¥ Schreef:

    ——————————————————-

    > leo99 Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Voor de kerst neem ik ruim van te voren iedere

    > > keer wat extra mee met boodschappen doen en op

    > die

    > > manier hou ik de kosten in de hand .dit snap ik

    > niet . of je het ineens meeneemt of in delen .

    > komt het over . is volgens mij even duur dan Als

    > je ziet

    > > hoe mensen hamsteren dan vraag je je af hoe zo

    > > crisis :) .Mij valt het ook zo op . lijkt wel of

    > ze het voor niks weggeven zeik ik laatst tegen

    > iemand . karren liggen al vol als je zo om je heen

    > kijkt Oftewel er wordt weer ongelooflijk

    > > veel uitgegeven aan eten en kado's. Wij eten

    > > lekker maar niet overdreven en genieten toch wel

    > ,(tu) ook wij doen zo

    > > aan vuurwerk geven we geen cent uit .bah

    > vuurwerk . Dat geld dat de lucht ingaat kunnen ze

    > beter aan de armen geven Zijn jullie

    > > al druk met voorbereidingen voor de kerst . Wij

    > > bakken altijd zelf een tulband of iets anders

    > en

    > > kopen echt geen dure taarten en broden .

    Wat ik bedoel is dat als je iedere keer wat meeneemt je de kosten spreid. En dat is vooral met een klein budget handiger.

  • Channah

    Daar heb je gelijk in. Bovendien bouw je zo een voorraadje op, wat ook erg handig is. Hoef je er niet uit als je ziek bent of als het rotweer is.

  • Douce.

    Van een vriend krijg ik ook wel eens een stapel boterkuipjes, die ik gebruik om in te vriezen. Zelf eet ik uitsluitend roomboter, dus deze “betrek” ik dan van anderen.

    Toegegeven, ik verzamel glazen potjes, waar ik dan losse kruiden (zoals tijm, oregano etc.) in bewaar. Meestal knip ik uit de ca. 80 gr.-zakjes de naam en de houdbaarheidsdatum en plak deze met cellotape op het botje. Blijft erg vers en je kunt het ook na de aangegeven houdbaarheidsdatum goed gebruiken.

    Ook de grotere potjes van b.v. zilveruitjes gebruik ik om dingen in te vriezen (zoals verse teentjes knoflook - de meest betrouwbare bewaarmethode), eigengemaakte appelmoes en laatst nog een gestoomde makreel. Glas is een prima artikel om in te vriezen, alleen natuurlijk altijd oppassen met vloeibare zaken of dingen waar vocht bijgaat (witlof, andijvie) dat het potje niet te vol zit, want in bevroren toestand (zoals je weet) zet vocht uit.

    Ik heb heel veel etiketten, de zelfklevende z.g. kantooretiketten (goedkoop), in voorraad, die ik vervolgens klein knip en op de potjes plak.

    Wat ik ook plezierig vind is b.v. de plastic verpakking van rollen toiletpapier c.q keukenrol in de pedaalemmer te gebruiken. Ik probeer zoveel mogelijk dingen te hergebruiken of een andere bestemming te geven.

    Dit jaar is er niet van gekomen, maar van oude kerstkaarten maak ik weer nieuwe kaarten, dat is erg leuk.

    Glazen potjes van crèmes gebruik ik ook weer voor iets anders. Maak b.v. zelf maskertjes van cocosolie met curcuma (au bain marie) en dan gaat het in zo'n potje (prima voor de gezichtshuid). Ook doe ik nog andere dingen met die potjes.

    Er zullen mij ongetwijfeld nog veel meer dingen te binnen schieten, maar dit is voor nu uit de losse pols wat in me opkwam.

    Van Xenos heb ik al jaren heel kleine vierkante plastic doosjes (ook weer in 2 maten) met gekleurde deksels, die gebruik ik voor werkelijk alles. Als ik b.v. filet americain in de aanbieding koop, gaan daar dagporties in om in te vriezen (het is te bederfelijk om lang te bewaren). Soms ook eigengemaakte appelmoes voor de tomatensoep. Of rookspekjes die ik overhoud, geklopte slagroom, geblancheerde champignons etc. etc.

    Zo heb je altijd alles bij de hand in de beste uitvinding die er is:), de vrieskast.

    Het werkt erg kostenbesparend en zo voorkom je verspilling van voedsel.

    Douce

  • ¥ Lotje ­­¥

    oke . Ik dacht iedere keer wat of ineens is het zelfde . maar ik lees nu ook ,, ruim van te voren ,, :)

  • Moneypenny

    Wij eten alleen in de zomer soms huzarensalade of aardappelsalade dus ik heb niet zoveel van die bakjes.

    Ik gebruik schilderstape om een etiket te maken, dat krijg je er makkelijk vanaf (na gebruik, voor hergebruik).

  • Frederik D

    Gebruik ik ook. Je kunt zo'n etiket van tape naar wens knippen. En je kunt twee strookjes boven elkaar plakken.

    De bakjes van de jodenkoeken zijn wel net iets degelijker dan die saladebakjes.

  • axel

    Op de markt en bij de Chinese supers hebben ze ook vaak leuke bakjes en etiketten.