Consuminderen vs. verantwoord kopen

  • Dordtenaar

    Wie let er ook op de herkomst van producten voordat je ze koopt? Consuminderen is leuk, maar hoever ga je daarmee? Een t-shirt van 4 euro (gemaakt in Bangladesh of zo) natuurlijk heel leuk, maar eigenlijk kan je het niet maken om daar aan mee te werken. Ik moet zeggen dat ik er vroeger nooit op lette, maar tegenwoordig kijk ik toch eerst naar het labeltje. Made in Portugal of Made in Turkey is wel iets duurder, maar het is in ieder geval onder betere omstandigheden gemaakt (en kwalitatief meestal beter, dus uiteindelijk misschien toch goedkoper).

  • Moneypenny

    Het is ten eerste soms lastig om te zien waar iets gemaakt is. Daarbij zijn er in Turkije en zelfs Amerika ook sweatshops.

    Er zijn wel websites waar je merken en winkels kunt vinden die wel verantwoord zijn/ zouden moeten zijn.

    Voor de kinderen heb ik 95% tweedehands, wat aangevuld met Zeeman en Hema.

    Doe er voor mezelf en mijn man helaas nog te weinig mee. Ik ben al zo blij als ik iets gevonden heb dat ons past, staat en wat ik ook nog leuk vind.

    Wibra boycot ik wel sinds zelfs de minister zich daar druk over maakt.

    Ik vind het soms zo lastig hè, je kunt bijna niks meer kopen dat echt okee is. Zilver en goud -> fout, hout -> fout (FSC stelt ook niet veel voor), voedsel -> fout. Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer.

    Let je ook op de herkomst van elektronica?

    Ik heb rechtstreeks van iemand die fabrieken bezocht in Azie gehoord dat arbeidsters daar met drieën een bed delen waar ze om beurten in slapen (3x8 = 24 uur), de indeling van de slaapzalen werd ook om de zoveel maanden veranderd, zodat er geen vriendschappen zouden ontstaan (?), dat mensen een schuld af moeten betalen aan de bemiddelaar die ze aan de baan heeft geholpen, wel eten krijgen maar je moet niet vragen wat en een laag loon krijgen en soms moeten overwerken zonder loon. Dat vonden ze daar normaal om te laten zien, die mensen hadden het nog goed dus ik wil niet weten hoe het er in nog ergere fabrieken aan toe gaat. Het was de fabrikant van topmerken. Geen wonder dat er zo'n zelfmoordgolf is geweest onder de arbeiders.

  • dick

    Moeilijk hoor.

    Indien je er niets zou kopen ,hebben ze daar helemaal niets.

  • Channah

    Natuurlijk let ik daarop, al tientallen jaren lang.

    Overigens niet alleen op het gebied van productie ten koste van mensen, maar ook van dieren.

  • zeeuwtje

    Ik doe wel mijn best op dit gebied ja.

    Dierenwelzijn is voor mij ook belangrijk.

    Ik gebruik biologisch vlees. Nu lees en hoor ik af en toe dat ook daar gesjoemeld wordt. AH heeft reguliere ham verkocht onder de vlag van biologisch.

    Ik weet het niet meer…..Misschien moet ik overstappen op niet biologisch en dan van de streek? Bijvoorbeeld een slager die slacht van vee uit de buurt?

    Ik weet het echt niet meer.

    Kleding idem. Welk label is nog goed? Ook merkkleding zoals Esprit blijkt soms betrokken bij kinderarbeid…

    De goedkope schaaltjes en schoteltjes van Action..hoe komen ze zo goedkoop? Zit daar een luchtje aan?

    Wie geeft me de antwoorden? Ik wil heel graag gewetensvol leven, maar ik wil niet belazerd worden.

    zeeuwtje

  • Channah

    Biologisch wil nog niet altijd zeggen dat het vlees diervriendelijk gefokt is. En dieren ín de streek´ worden doorgaans ook niet diervriendelijk gefokt en gehouden. Om over het slachten, en de transporten naar het slachthuis, nog maar te zwijgen.

    Je zou natuurlijk ook kunnen besluiten om geen vlees meer te eten.

    Wat kleding betreft, daar kleeft ook vaak leed aan. Ook dierenleed, zoals laatst nog bekend werd met de angoratruitjes van o.a. H en M, waarvan de wol geplukt wordt van levende angorakonijnen, die deze marteling een aantal keren in hun leven moeten ondergaan. Hetzelfde geldt overigens voor het dons in dekbedden: geplukt van levende eenden. En inderdaad, aan de goedkope kleding in winkels als Zeeman, Wibra, noem maar op, kleeft altijd het leed van kinderarbeid. En de koopwaar uit de Action en andere goedkope winkels kan nooit zo goedkoop zijn zonder dat er kinderen of volwassenen voor uitgebuit worden.

    Je zou natuurlijk kunnen besluiten om niet meer in die winkels te kopen.

  • anna 26-11-07

    Daar gaan we weer!:S

  • appie

    Kijk eens hoe goed ik ben !!!!

    Appie

  • zeeuwtje

    Aan jullie geirriteerde reacties merk ik dat jullie Channa's standpunten te radicaal vinden.

    Helemaal geen vlees meer eten wil ik niet, maar echte antwoorden krijg ik ook niet……

    zeeuwtje

  • anna 26-11-07

    Zeeuwtje dit heeft ook niks met jouw reactie te maken.

    Er is een verschil tussen een mening hebben en hier neerzetten of iemand voor de zoveelste keer een mening door de strot proberen te duwen. Helaas kan ik je niet helpen en ik hoop dat je nog antwoord krijgt op je vragen. ;)

    Hoewel ik geen consuminderaar ben (dat lukt me gewoon niet), geniet ik normaal gesproken van de ideeën hier en probeer ik er ook af en toe iets mee te doen.