Wassend water

• consuminderaar

Iemand een idee hoeveel water je verbruikt als je wast?

Half uur programma op 30 graden.

• ¥ Lotje ­­¥

nee. Maar 5 keer spoelen vind ik ook overdreven .Ik draai de knop ook wel eens door ;)

• Beheerder

geplukt van internet

De hele dag door gebruiken we drinkwater. We staan op, we gaan naar het toilet, we wassen ons en poetsen onze tanden. We drinken een kopje thee, het huisdier krijgt een vers bakje water, de planten hebben dorst en wij nemen zelf ook nog wat te drinken. Handen wassen. Even de afwas doen en de wasmachine aanzetten. Buiten spelen (een watergevecht met waterpistool en met water gevulde ballonnen) of naar het zwembad. Auto wassen, ramen lappen, tuin sproeien, koken. Naar het toilet. Een bad of douche, tanden poetsen. Wat gebruiken wij veel water!

Gemiddeld gebruikt elke Nederlander ongeveer 126 liter drinkwater per dag. Dat zijn bijna 13 grote emmers vol! In het overzichtje hieronder kun je zien waar we dat water allemaal voor gebruiken. Het gaat in dit overzicht trouwens om hoeveel water we gemiddeld per dag gebruiken. Eén keer de wc doorspoelen kost bijvoorbeeld 6 liter. In het overzicht zie je 35 liter staan. Omdat je natuurlijk meer dan één keer per dag naar het toilet gaat. Hetzelfde geldt voor de wasmachine. Eén keer wassen kost 86 liter. Maar de wasmachine draait natuurlijk niet elke dag, maar bijvoorbeeld twee keer per week. Gemiddeld kost dat dan 23 liter water per dag.

Douche/bad 45 - 107 liter

Toilet doorspoelen 35 liter

Wasmachine 23 -86 liter

Jezelf wassen aan wastafel / handen wassen 7 liter

Afwassen met de hand 6 liter

Afwassen vaatwasser 23 liter

Koken 2 liter

Overig (drinken, auto wassen, tuin sproeien, ramen lappen e.d.) 8 -15 liter

• consuminderaar

Oke maar de meeste mensen wassen waarschijnlijk toch nog op 40 graden of hoger en met een volledig programma van 1,5 uur ofzo en dan kom je op andere aantallen uit.

• consuminderaar

Laatst moest ik wel 20x in een uur de wc doorspoelen, dat heeft me dan aardig wat water gekost, maar goed beter dan constant kokhalzend naar een bloedbad te moeten kijken!

• Nel

Mijn vaatwasser gebruik 16 liter per keer (om de twee dagen )….en tegenwoordige gebruik een wasmachine ook minder …zeker de AA merken

• consuminderaar

Ik was nu 2x in de week en dat wil ik terugbrengen naar 1x in het weekend, moet kunnen, want eigenlijk gaat het steeds om die paar sokken en onderbroeken die ik dan terkort kom omdat ze in de wasmachine liggen te wachten op een wasbeurt, maar ik heb er een paar bijgekocht gisteren!

• Nel

Scheel weer ik was altijd op 40gr of 30 gr en mijn wasmachine spoel maar drie keer …en op de plee zitten ook twee knopjes …

Gebruik 61 cub per jaar met twee personen .

• Swartdam

Ik gebruik geen afwasmachine meer en was het ouwerwets met de hand af, scheeld in me energie kosten ,water en tegelijkertijd blijf ik mijn armen toch gebruiken dus daar bouw ik weer spierkracht mee op ,gr Bernadette

• Nel

Ja maar mijn ene werk niet mee :D