Ik heb zelf bijna 22 jaar in de culturele sector gewerkt - zo mag je de Openbare Bibliotheek en het Stadsarchief toch wel noemen - en in diverse solicitatiecommissies gezeten. Nu, in deze sector is het niet zo belangrijk wat mensen aantrekken. Naruurlijk ligt het aan de funcite. Als je solliciteert op een functie zals directiesecretaresse of afdelingshoofd, waardoor je je ook naar buiten toe moet presenteren, wordt er iets meer an je verwacht als dat je binnen het bedrijf werkt.
Wandelschoenen zijn geen enkel probleem, volgens mij loopt minstens de helft binnen desector daarop, ook in de hogere functies. De ‘oude lorren’, tja…. wat versta je daar onder? Ik heb bijvoorbeeld vandaag een trui aan, die ik 20 jaar geleden gebreid heb, en waar ik nog steeds complimenten over krijg. Die is dus wel oud, maar in mijn ogen geen ‘lor’. Zorg er in ieder geval voor dat wat je aan hebt schoon en heel is. En misschien kun je in de kringloopwinkel nog een leuketrui of bloes be4machtigen voor een klein prijsje.
Nog een tip: als je naar dat gesprek gaat fixeer je dan niet op je kleding. Je zorgt gewoon dat je er schoon en verzorgd (haren gewassen bijvoorbeeld) uitziet. Dat is voldoende. Toon interesse in de baan. Lees iets over het bedrijf waar je gaat solliciteren, en stel daar minstens één vraag over. Probeer van tevoren te bedenken waarom je juist deze baan wil, want dat vragen ze geheid. Kijk tijdens het gesprek ieder deelnemer af en toe aan als je iets vertelt. Dat vinden mensen prettig, dus daardoor kom je goed over.
Succes!