China verbiedt gratis plastic boodschappentas
(Novum/AP) - Winkels in China mogen binnenkort geen plastic tassen meer aan hun klanten geven. Dat heeft de regering woensdag bekendgemaakt. Consumenten wordt gevraagd manden en stoffen tassen te gebruiken voor hun boodschappen.
Het is pas vijftien jaar geleden dat winkeliers hun klanten dunne, doorgaans witte plastic tasjes begonnen te geven voor hun boodschappen. Inmiddels is het gebruik van de tasjes zo wijdverbreid dat veel vuilnisbelten eruitzien als een witte plastic berg.
“Ons land verbruikt elk jaar een enorme hoeveelheid plastic boodschappentassen. De tassen bezorgen de klanten gemak, maar zorgen voor veel energieverspilling en milieuvervuiling”, zo staat in een kabinetsverklaring. Met ingang van 1 juni moeten winkels hun klanten laten betalen voor een plastic tas. Ultradunne tasjes (dunner dan 0,025 millimeter) mogen niet meer gemaakt worden. De regering heeft vuilverwerkingsbedrijven gevraagd plastic tassen te recyclen in plaats van te verbranden of te begraven. Ook worden belastingmaatregelen overwogen om het gebruik en de productie van de tasjes te ontmoedigen.
Ook in Zuid-Afrika, Ierland en Taiwan zijn maatregelen genomen om het gebruik van plastic boodschappentassen tegen te gaan. In Bangladesh zijn de tassen verboden, evenals in zeker dertig dorpen in Alaska. San Francisco stelde vorig jaar als eerste stad in de Verenigde Staten een verbod in op niet-afbreekbare plastic tassen.
Bron: http://archief.nieuws.nl/zoekresultaat/493874
—
Hadden wij nou maar zo'n regering!
Ik moet nog vaak denken aan balk van ellende, zittende in de regerings-jet, zwijmelend in een folder van de inmiddels zo goed als failliete, nederlandse fabrikant van peperdure bolides: Spyker.
Link –> http://www.spykercars.nl
Wanneer ik al een plastic tasje accepteer, worden ze ook nog eens als afvalzakje gebruikt! Jammer ook dat er geen ‘vervuiler betaald’-beleid is: Met de 20 euro afvalstoffenheffing per maand betaal ik per kg net zoveel als voor een goed stuk biefstuk!