Afval of juist niet

• jantiena

Een van de belangrijkste redenen om te proberen te consuminderen is voor mij de groeiende afvalberg op de wereld en in de zeëen. Helaas schijnen veel levensmiddelen in minstens 3 verschillende verpakkingen te moeten zitten (karton, plastic zakje met daarin een plastic doosje voor koekjes b.v.). Ik weet niet goed hoe ik daar van af moet komen. Zelfs de komkommers zitten in het plastic! Daarom ben ik ook zo blij dat bij de Lidl de groenten en fruit vaak los en onverpakt te koop zijn, er wordt gewogen aan de kassa. Maar waar ik graag een advies over zou willen hebben is het volgende.

Ik drink geen druppel alcohol, maar mijn man compenseert dat door regelmatig een glas wijn of bier te drinken ;-). Ook lust hij graag een borreltje. Deze krijgt hij bijv. voor zijn verjaardag, vaak in een bruin stenen kruikfles. Als de drank dan op is, hou je zo'n prachtige kruik over. Maar wat kun je daar nou mee? Ik voel me altijd zo lullig dat het gewoon in de vuilnisbak wordt gekiept. Zijn er creatieve mensen met een goed idee?

• Paul

spruitjes of boontjes zijn toch lastig los mee te nemen, ik vind het wel handig om die ergens in te doen ;-)

• Channah

De enige alcoholische versnaperingen die ik tot mij neem bestaan uit witte wijn. Maar heel soms (2 à 3 x per jaar) vind ik een glaasje oude jenever of wodka wel lekker. Die wodka is geen probleem, want dat zit in een fles die in de glasbak kan. Maar inderdaad, die mooie stenen kruiken…. Nu, ik heb er drie (gelukkig van verschillende vorm en formaat) in de vazenkast staan. Die zet ik soms in een groepje bij elkar met bloemen erin. Ook handig als je eensn één roos van ioemand krijgt.

Ik weet niet hoeveel kruiken jouw man per jaar verzamelt, maar wellicht is het een idee om ze naar de kringloopwinkel te brengen.

• Channah

In de meeste - zo niet alle - supermarkten zijn groenten en fruit los te koop. Je moet het dan natuurlijk wel even in een plastic zakje doen, want zo'n berg speziebonen op de weegschaal bij de kassa is natuurlijk ook niet zo handig. ;-(

Waarom komkommers in plastic verpakt worden en aubergines en courgettes niet is mij ook een groot raadsel.

• wana

Hier voorrang voor eigen tas! in de natuurwinkel, bij de groenteboer en op de markt geen last van,mooie bruine papieren zakken en daar gaat t groente afval in op mn aanrecht.

sommige verpakkingen worden me echt te gortig en dan laat ik t product staan.

paprika's en komkommers koop ik liever zonder plastic jas.

Hou van de zelfschep winkels, ook de toko en de diervoeder hier,daar neem ik mn eigen tas mee ook naar de supermarkt, al laat ik dan veel liggen.

wat dacht je van gezichtscremes?! potje,tube doosje,cellofaantje,zakje..pfff.

• Paul

ik zou dat niet durven, in een supermarkt dingen in m`n tas stoppen, ik denk dat dan alle sirenes gaan loeien.

• maria

Tja, die kruiken en ander keramiek. Ik sla zoiets tot heel klein formaat en gooi het op de oprit.En het papier van verpakkingen gaat bij het oud papier.

Hier wordt plastic apart ingezameld voor hergebruik, evenals metaal, glas, papier en schillen.Wij hebben heel weing restafval - de grijze container is vóór Kerstmis geleegd en er zit nu nog maar een bodempje in.De groene container gaat vrijwel nooit naar de weg, organisch afval composteren we zelf.

Ik vind die bakken met groente en fruit waar Jan en Alleman met zijn handen in zit te graaien ronduit vies.Soms zie je dat mensen het spul in de hand nemen en het nog weer terugleggen ook!!Wat mij betreft wordt alles voorverpakt, dat plastic wordt toch hergebruikt.Ik koop dan ook liever bij de groenteman en neem aan dat hij zijn handen wast als hij naar de wc is geweest!

Maria

• Nel

Waar ik woon ..word in begin maart …Plastic verpakkingen .apart op gehald

Beetje raar vindt ik dat daar plasic zakken bij zitten om het in te doen .

• Wilhelmina

Hergebruik bruin stenen kruikfles :

- kleinslaan en gebruiken als bodembedekker

- potscherven van maken voor onderin een bloempot of bloembak

- ondersteboven in de tuin ingraven als ‘muurtje’

- in de tuin verticaal op elkaar stapelen en metselen als muurtje ?

• Annelies

Ik heb een moestuin dus daar geen afval van

want loof gebruiken we weer voor compost