Is dit nu consuminderen of toch meerderen?

• Channah

Als ik van mijzelf uitga is het laten bezorgen van boodschappen door AH niet consuminderend.

Ik heb geen auto, en ook geen partner die mee kan helpen met het sjouwen der boodschappen, woon op de 4e verdieping zonder lift, dus ook ik moet mijn wekelijkse boodschappen over meer keren verdelen.

Ik werk 4 dagen per week, en heb daarnaast nog een freelance baan, dus alles bij elkaar komt het neer op een volledige werkweek, soms zelfs meer. Ik doe het grootste gedeelte van de boodschappen op maandagochtend, zo tussen 08.00 en 09.30 uur, in twee keer. Bakker, Turkse groentewinkel en supermarkt, en Appie Heijn zijn dan al open. Halverwege de week moet er meestal nog wel iets vers gehaald worden. Dat doe ik dan als ik uit mijn werk kom, zo rond 18.15 uur dus. Op genoemde tijden is het helemaal niet druk in de winkels.

Wat ik wel thuis laat bezorgen zijn de zakken kattenbakgrit (zo'n 6 per maand) en het kattenvoer, omdat ik dat qua lichaamskracht de trappen niet op krijg. Mijn dierenwinkel rekent daar geen extra kosten voor, en de fooi die ik de bezorger geef is stukken minder dan wat ik uit zou geven als ik kleinere verpakkingen, die ik wel kan tillen, zou kopen.

• zackary

en die auto van jou heeft geen onderhoud nodig?

je ziet een hoop kosten over het hoofd vrees ik.

• Petracs

Nee hoor. Ik koop een auto met verse APK, (al mijn hele rijzame leven) en rij daar dan, zonder al te veel kosten, nog minstens een jaar mee.

Wat kleine dingetjes (veel kun je zelf ook, zoals olie en koelvloeistof bijvullen etc), maar die kosten zijn zeker geen 175 euro per maand c.q. 2100 euro per jaar!

• zackary

ja, das waar.

• Frans Rutten

Ik reserveer elke maand 150 euro voor alleen de kosten aan mijn auto en schiet er af en toe ook overheen naar de 200 euro: benzine, verzekering, rechtsbijstandsverzekering voor auto, wegenbelasting, ANWB.

Dan moet ik nog wegleggen voor de APK, grote of kleine beurt en eventuele kleine reparaties, want mijn auto is nog niet zo oud, dus ik verwacht geen grote.

Afschrijving doe ik niet aan, als deze het niet meer doet moet ik fietsen en met openbaar vervoer.

• Gemeente-Westland

Tja, als ik de boodschappen op maandag kon doen, zou ik dat ook wel doen, dan is er inderdaad geen kip te bekennen in de winkels. Maar helaas werk ik volgens het gewone kantoorpatroon van maandag t/m vrijdag. Dan zou ik nog 's avonds kunnen gaan, maar dan heb ik er meestal de puf niet meer voor. Blijft dus over die zaterdag. En je wil mij niet meemaken in een supermarkt op zaterdag. Soms griezelig, hoe agressief je daar van kan worden. Ik loop dan zelfs liever niet eens in de binnenstad op straat.

En ik ben en blijf een ontzettende impulskoper, wat nu dus ook lekker de kop is ingedrukt. Ik benijd het je wel, dat jij daar geen last van hebt.

• Gemeente-Westland

Die truc dacht ik ook tot twee keer toe uit te halen. Bleek er ondertussen toch nog telkens e.e.a. met die auto's mis te zijn waardoor er telkens kleine dingetjes gerepareerd moesten worden. Bij elkaar liep dat nog aardig op.

En als je tegenwoordig naar de benzineprijzen kijkt word je ook niet vrolijk. En in mijn geval moet je dan niet alleen puur de ritten naar de winkel rekenen, want als ik eenmaal zo'n ding voor de deur heb staan, gebruik ik hem ook voor zaken waar ik eerst gewoon voor ging lopen (ik heb geen fiets omdat ik een hekel heb aan fietsen, maar ik loop wel vrolijk hele afstanden). Die benzine zou je er ook bij moeten rekenen als je de auto puur voor de boodschappen aanschaft.

Daar komt nog bij dat mij is opgevallen dat de groente en de fruit die thuis wordt afgeleverd over het algemeen verser is dan wat er in de winkel ligt. Geen idee hoe het kan, maar ik profiteer er mooi van. Dat betekent dat ik voor de hele week verse groente in huis kan halen, dus weer minder gewinkel en bijbehorende impulsen.

• Gemeente-Westland

Klopt, die kratjes kosten 4 euro statiegeld, maar dat krijg je bij de volgende levering weer terug als je ze inlevert. En ook je lege flessen kun je bij de chauffeur inleveren, die verrekent dat statiegeld netjes met wat je moet afrekenen.

Het zijn trouwens van die stevige opvouwbare plastic boodschappenkratjes die sommige mensen ook privé al aanschaffen. Hoeveel kosten die gewoonlijk?

• Channah

Mijn werkdagen in mijn vaste baan zijn meestal van dinsdag t/m vrijdag. Mijn freelance werkzaamheden kan ik zelf indelen, maar dat is dus doorgaans in het het weekend en voor interviews op de maandag. Dan blijft vor mij dus ook de zaterdag over. Nu, om 08.00 uur is het echt heel rustig in de supermarkt, hoor.

• Gemeente-Westland

Zaterdag van 8 tot 10.30 uur heb ik ook al een vaste wekelijkse afspraak staan. En maar goed ook, want ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik zowel geld als gewicht bespaar door niet meer in de verleiding te komen voor impulsaankopen. Die laatste bestaan namelijk nogal eens uit zaken als cashewnoten (vooral als ze in de aanbieding zijn) en meer van dat soort zaken. Bij de webwinkel heb ik een vaste boodschappenlijst die ik in één klik in het winkelwagentje kan zetten en daarna aanpassen. Daarna kijk ik alleen nog naar de bonusartikelen (daar zitten die cashews dan soms weer tussen, maar die verwijder ik in de loop van de week dan wel weer uit het lijstje) en zoek ik eventueel gericht naar andere zaken die ik nog nodig heb. Dat scheelt heel veel aan verleidingen.