Dan ben jij een gelukkig mens. Volgens mij is dat iets waar ook Boeddhisten naar streven, niets zo graag te willen dat je moeite moet doen om de verleiding te weerstaan.
Maar helaas had ik tot vorig jaar een heel fors overgewicht opgebouwd omdat ik eetverslaafd ben. Inderdaad, ben, want als je het lekkers voor me neer zet weersta ik het niet al te lang. Ik vermoed dat net als bij een alcoholverslaving ik m'n leven lang op zal moeten letten om niet met het spul in aanraking te komen. Ik zorg er dan ook voor dat ik het gewoon niet in huis heb en dan gaat het goed.
Maar in de winkel heb ik het dan dus erg zwaar. Iemand die niet eetverslaafd is valt het misschien niet eens op, maar het veel te zoete en veel te vette spul staat in elke winkel zodanig uitgestald dat je er wel langsop moet lopen, ook als je rechtstreeks naar het schap loopt waar je wezen moet en vervolgens direct naar de kassa.
Die kassa is trouwens helemaal een crime, vol met hapklare caloriebommen waar je een tijdlang naast moet staan wachten. Daar zou nou eens wetgeving over moeten komen, dat dat soort spullen alleen achterin de winkel opgesteld mogen worden zodat je er alleen langs hoeft als je er zelf naartoe wilt. Ik durf te wedden dat de omzet van de supermarkten daar flink onder te lijden zou hebben.