Is dit nu consuminderen of toch meerderen?

• Channah

Tja…. Het leven hangt nu eenmaal van discipine aan elkaar. En daarnaast valt niet alles te plannen. Ik zit ook wlel eens op maandagochtend al om 08.00 uur in de trein om iemand op grote afstand van mijn woonplaats te interviewen, zodat ik daar de hele dag mee kwijt ben. Dan doe ik de boodschappen dus 's avonds. Dan is het ook niet druk.

• Gemeente-Westland

Discipline? Da's lekker makkelijk praten als dit niet het soort verleiding is waar jij moeite mee hebt. Waren we maar allemaal zo perfect, nietwaar?

• Annelies

Ik haal al mijn boodschappen op de fiets

Twee flinke zijtassen en hupakee:)

Als er zwaar spul moet komen, gaat mijn man of met de fiets of per auto

• Channah

???????????????????????????????????????????

Niet het soort verleiding waar IK moeite mee heb? Ik heb nergens moeite mee……

• Gemeente-Westland

Dan ben jij een gelukkig mens. Volgens mij is dat iets waar ook Boeddhisten naar streven, niets zo graag te willen dat je moeite moet doen om de verleiding te weerstaan.

Maar helaas had ik tot vorig jaar een heel fors overgewicht opgebouwd omdat ik eetverslaafd ben. Inderdaad, ben, want als je het lekkers voor me neer zet weersta ik het niet al te lang. Ik vermoed dat net als bij een alcoholverslaving ik m'n leven lang op zal moeten letten om niet met het spul in aanraking te komen. Ik zorg er dan ook voor dat ik het gewoon niet in huis heb en dan gaat het goed.

Maar in de winkel heb ik het dan dus erg zwaar. Iemand die niet eetverslaafd is valt het misschien niet eens op, maar het veel te zoete en veel te vette spul staat in elke winkel zodanig uitgestald dat je er wel langsop moet lopen, ook als je rechtstreeks naar het schap loopt waar je wezen moet en vervolgens direct naar de kassa.

Die kassa is trouwens helemaal een crime, vol met hapklare caloriebommen waar je een tijdlang naast moet staan wachten. Daar zou nou eens wetgeving over moeten komen, dat dat soort spullen alleen achterin de winkel opgesteld mogen worden zodat je er alleen langs hoeft als je er zelf naartoe wilt. Ik durf te wedden dat de omzet van de supermarkten daar flink onder te lijden zou hebben.

• Channah

Ik besef heel goed dat ik bevoorrecht ben met het ontbreken van verslaving in welke vorm dan ook. Ik heb in mijn omgeving voorbeelden gezien hoe moeilijk het is om met zao'n verslaving te kunnen leven zonder dat je er porblemen op lichamelijk of psychisch gebied door krijgt. Dat betekent inderdaad meestal helemaal stoppen met de sigaretten, de alcohol, de drugs, te veel en te calorierijk eten etc. etc. etc. Ik heb bewondering voor mensen die dat met veel vallen en opstaan lukt.

• Marieke

Ik heb gelukkig geen last van een eetverslaving, rookverslaving of alcohol/drugsverslaving, maar ik heb wel een andere kwalijke verslaving die mij dwingt om veel dingen via internet te kopen, nl. een volkomen overbodige leuke hebbedingetjes verslaving:D

Vooral drogisterijen, de kanskoopjesbak van Dirk van den Broek en AH en dierenwinkels en the Body Shop moet ik mijden want ik kan soms echt de neiging niet onderdrukken om bij dat soort winkels heel veel te kopen wat ik eigenlijk niet nodig heb.

Als ik wat nodig heb bij dit soort winkels stuur ik meestal mijn echtgenoot, die koopt alleen het hoogst noodzakelijke en verder niet, maar als ik zelf ga:(

• Gemeente-Westland

Koopverslaving. Daar heb ik ook last van gehad (en da's geen goede combo met een eetverslaving :( ). Ik vang dat nu op door juist dingen te verkopen. Ik ben erachter gekomen dat dat nog veel leuker is dan kopen.

• baukje

Waarom probeer je niet een fiets met een fietskar? En daarmee naar de dichtsbijzijnde Aldi/Lidl of c1000 fietsen of een andere goedkope supermarkt die je aanstaat?

Vroeg uit de veren, dan is het ook nog rustig op de zaterdag.

Enne, impulsaankopen, heb je wel zelf in de hand hoor!

• Gemeente-Westland

baukje schreef:

> Enne, impulsaankopen, heb je wel zelf in de hand hoor!

Het concept “verslaving” is je dus vreemd. Dan moet jij een heel gelukkig mens zijn. Maar helaas ook eentje die nogal veroordelend is naar diegenen die minder gelukkig zijn dan jou.