rookkanaal aanleggen: wat kost dat?

  • Vrekje

    Ik zou heel graag een houtkachel willen, maar er zit geen aansluiting. Het schijnt dat er wel ‘zwakke plekken’ in het plafond zitten op de logische plaats voor een rookkanaal. Wat een houtkachel kost weet ik, maar wat kost het om een rookkanaal aan te laten leggen?

  • Nel

    Je moet wel toestemming vragen aan de gemeente..mag niet overal

  • rob

    Je kunt veel goedkoper als het mogelijk is de kachel aan een buitenmuur zetten en dan buitenom gaan.

    Hoef je niet door plafonds te gaan.

    Snel aangelegd en zeker zo veilig.

  • adrie

    ik zou dit wel aanvragen of dat wel mag aan de buitenkant

    vraag offertens aan wat het kost ,

  • Maria

    onze zoon is iets meer dan duizend euro kwijt, met behulp van een vakman

    Wij zelf hebben het aan laten leggen

    was nog in het guldens tijdperk

    weet de prijs niet meer

    En je moet een maal per jaar laten vegen voor de brandverzekering

  • charlene

    Eerst een vergunning aanvragen want het is niet overal toegestaan en dan laten doen door een ekend vakman.Gaat er wat fout is er verantwoordelijk voor.Maar ik deed het via buitenom hoeven je plafonds er niet uit.Maar ga maar rond de 1000 euro zitten is het minder valt het weer mee.

  • Maria

    Precies

  • Nina2

    Een trekkanaal aan de buitenkant van je woning heeft veel nadelen. Het gaat vaak ten koste van de trek ( te groot temperatuurverschil) en het mag niet zomaar van de gemeente waar je de bouwvergunning aan moet vragen.

    En dan ga ik er nog van uit dat je eigenaar van de woning bent omdat een huurwoning helemaal moeilijk wordt.

    Binnen de woning heb je ook te maken met een veilige constructie wegens brandgevaar en koolmonoxide. Nog afgezien van de dakdoorvoer van de rookgassen en luchtaanvoer .

    Wij hebben hier een dubbelwandig Helex rookgaskanaal aan laten leggen, dat ommetseld werd met brandwerende plaat ( Nobranda geloof ik) en een normale roestvast stalen trekkap. Mijn echtgenoot ( die toen bij de brandweer werkte ) heeft het kanaal wel zelf aangelegd en naderhand laten keuren door een deskundige . Dat kostte ons indertijd( 1992) 1500 gulden per meter aan pijp en 500 gulden aan de trekkap plus de kosten van het ommantelen ( ongeveer 400 gulden) Ik schat dat je er tegenwoordig hetzelfde bedrag aan euro's aan kwijt zou zijn.

  • Nina2

    Toevoeging: niet 1500 gulden per meter maar de totale lengte natuurlijk…….

  • Vrekje

    Bedankt! We wonen in een huurhuis maar de huisbaas is erg gemakkelijk, als het maar goed gebeurt mag vrijwel alles. En de gemeente staat het hier ook toe. Op dat vlak geen problemen dus.

    Ik denk alleen dat ik het toch wat duur vindt, ik wil wel graag kosten op gas besparen maar dit wordt me toch wat te gortig. Voordat ik die besparing er uit heb zijn we een hele poos verder, en tja, het is dan toch veel geld om in een huurwoning te investeren. Jammer, het lijkt me zo fijn om een houtkachel te hebben!