Elektrische- of of bio ethanol haard of ?

  • Wilhelmina

    Dag allemaal,

    In ons volgende huis is geen schoorsteen, dus kunnen we daar geen houtkachel plaatsen.

    Omdat we echter toch ‘n kachel willen voor de koude herfst- en voorjaarsavonden (en we ’n kachel ook wel gezellig vinden) zijn we op zoek naar een geschikt alternatief. Heeft iemand 'n idee van de voor- en nadelen van de diverse verwarmingen? Wat zouden jullie nemen?

    Groetjes, W.

  • Marlies1

    Ik zou denken over een leuke zibro, op veel modellen kun je ook nog koken.

    Ik zet er b.v. de tajine op en m'n eten wordt heerlijk rustig gegaard.

    Een lekkere pan soep staat er ook regelmatig op.

    Lekkere warmte, je ziet een gezellige vuurgloed en het scheelt een hoop aan verwarmingskosten.

    We hebben een goede HR ketel maar met de zibro besparen we nog een hoop.

    De twee alternatieven die je bovenstaand aan gaf kosten je alleen maar een hoop geld.

  • w.p.m.

    Zibro-kachel is toch petroleum?

    Wordt je huis dan niet erg vochtig?

    Groet, wpm

  • Marlies1

    Met de huidige generatie zibro's helemaal niet.

    Ook met de oudere modellen heb ik nooit vocht problemen gehad.

    Het is net als bij elke verbranding wel zaak goed te ventileren.

    In onze stacaravan gebruik ik er ook een en heb daar wel altijd een klein raampje op een kier staan, nooit vocht.

    Je ruikt ook niets alleen heel even bij het aanmaken is er een licht luchtje wat na een half minuutje helemaal weg is.

    Thuis heb ik een iets grotere zibro .

    Koop er wel een die geen stroom nodig heeft, ik heb in de stacaravan zo'n heel dure totaal electronisch gestuurde zibro met afvoer naar buiten, fijne kachel maar geen stroom geen warmte.( Zat in de stacaravan bij aankoop)

    Heb er dus een kleine gewone zibro bij gekocht en die geeft minstens zoveel warmte en doet het altijd.

    Ik zou ze niet willen missen.

    Wij hebben in ons huidige huis ook geen schoorsteen voor een houtkachel en heb dit als een goed alternatief ontdekt.

    Ik heb vroeger altijd houtkachels gehad dus ken beide.

  • flopje

    Marlies waar koop jij de petroleum?

  • Marlies1

    Ik koop gezuiverde petroleum net over de grens in België gewoon aan de tank bij een benzinestation. € 0,98 per liter geloof ik op het moment.

    Heb pas een tank originele zibro brandstof uitgeprobeerd maar merk echt geen verschil dus ik koop gewoon de normale gezuiverde petroleum weer.

    Scheelt wel heel veel, zibro € 2,40 per liter of € 0,98 voor gezuiverde petroleum.

    Overigens als je je kous lang wilt laten meegaan moet je de kachel af en toe helemaal leeg laten branden, dan brand de kous zichzelf schoon.

    Wel goed luchten want dit kan wel even ruiken.

  • hemago28

    Als je de petroleumlucht niet prettig vind dan kun je een ( king) harde pepermunt in het reservoir doen , deze tip gaf een petroleumverkoper ons. De lucht is dan weg. Als je op google petroleumverkoop intikt dan vind je na wat zoek werk adressen.

  • Wilhelmina

    Lieve mensen: allemaal bedankt voor jullie reactie(s)! Zal 's nadenken over petroleum en rond gaan kijken.

    Maar ik had hier ook graag wat reacties gehad over bio ethanol- en elektrische verwarming. Nou ja, maar 's verder rondvragen, er is gelukkig geen haast bij.

    Groet, W

  • Marlies1

    http://www.ecobouwers.be/forum/post/ervaring-bio-ethanol-kachels-en-inbouwhaarden

    Misschien vind je hier wat meer informatie

  • Wilhelmina

    Zeker! Dank je Marlies: zeer nuttige informatie! (tu)

    Het wordt dus geen bio ethanol! Slecht voor het milieu, de gezondheid èn de portemonnee.

    Groetjes, W.