Beste aanschaf 2013?

  • doortj'

    Tja, en dan kan deze vraag bijna niet uitblijven: wat was jullie beste aanschaf van 2013? Of iets dat je gekregen of geruild hebt, waar je heel tevreden mee bent? En waarom?

    Bij mij is dat een daglichtlamp. Klinkt misschien overdreven in de oren van consuminderaars. Maar in de winter voel ik me altijd heel erg moe. Vorige winter besefte ik ineens wat er aan de hand was. “Ik heb licht nodig”, realiseerde ik me ineens.

    Nu de dagen weer korter werden en ik weer zo moe werd, heb ik mezelf op een daglichtlamp getrakteerd. Via de ziektekostenverzekering kreeg ik 20 euro korting.

    Ik gebruik de lamp heel regelmatig. Hij gebruikt 45 watt en als consuminderaar ga ik er heel dichtbij zitten (20 cm). Dan hoeft hij maar 20 minuten aan.

    Het werkt bij mij heel goed. Ik heb begrepen dat het zo werkt:

    Je hersenenmaken s avonds melatonine aan zodat je moe wordt en gaat slapen. Tijdens de kortere donkere dagen van het jaar stoppen de hersenen van sommige mensen overdag niet met de aanmaak van

    Melatonine. Vandaar die vermoeidheid in de winter.

    De lamp heeft een sterkte van 10.000 lux en heeft hetzelfde effect als de zon. Via je pupillen komt het licht bij je naar binnen en word je helemaal wakker! Ik voel me ‘zonnig’ als ik door de miezerregen de kinderen uit school haal. Dat heb ik nog nooit meegemaakt!

    Op de gebruiksaanwijzing staat dat je in het begin last van je ogen kan krijgen maar dat dit snel over gaat. Ik heb een dag traanogen gehad en hoofdpijn. Heb toen een paracetamol ingenomen. De volgende dag was alles weer over.

    Na een paar dagen in het licht, merkte ik echt verschil. Het bevalt me prima! Ben er zo blij mee. Raad het iedereen die moe is aan, maar leen hem niet uit, want ik wil hem zelf gebruiken;-)

  • leo99

    Een daglicht lamp wordt al heel lang aangeraden vanuit de slaapwaakpoli's ( voor mensen met slaapziekten als narcolepsie o.a) bij ons zijn er ook 2 die hier heel blij mee zijn met de lamp. Ik zelf ben enorm blij met m'n tablet van samsung gebruik hem o.a als ereader.

  • tinajonker

    Ik begrijp dat jullie heel blij zijn met een daglichtlamp en een tablet. Ik was ook super blij met mijn iPone 4. Nam hem overal mee naar toe. Tot ik hem vorige maand weer eens liet vallen. Helaas zat er deze keer een grote barst in het scherm. Viel natuurlijk niet onder de garantie, want het was mijn eigen schuld. Reparatie in de telefoonwinkel was schrikbarend duur.

    Ben op internet gaan zoeken en kwam uiteindelijk bij Brapa.com terecht. Daar verkopen ze onderdelen voor reparatie van smartphones. Voor ca 50 euro kreeg ik een nieuw scherm en een gereedschapsetje thuisgestuurd.

    Dit weekend heeft een handige kennis het scheer er voor mij opgezet en nu kan ik mijn iPhone weer overal mee naar toe nemen.

  • Nicole

    Als je je iPhone in een goede dik leren beschermhoes doet kan je hem laten vallen wat je wilt maar dan zal je scherm niet kapot gaan. Zie mensen er ook altijd mee in hun handen lopen, waar ze ook gaan zonder bescherming en ja dan vraag je erom dat hij een keer te barsten valt. Of naar de wc gaan en hem dan in je kontzak doen, ze hebben helaas geen zwemdiploma :) Ik heb nu 6 jaar een iPhone en nog nooit op deze telefoons zelfs een krasje gehad, na verlening van mijn abonnement iedere 2 jaar kon ik er nog een goed bedrag voor krijgen bij verkoop.

  • erik

    Enn winterjas met uitritsbaar fleece bij Albert Hein. Was 80 euro, mocht mee voor 7 euro :):)

  • Nicole

    Een jas bij AH? en dan nog voor 7 euro, je hebt echt een koopje gescoord :)

  • erik

    Zeker.

    Dit geweldige dikke leerzame boek over Europa in de 20-e eeuw, op een rommelmarkt voor 50 cent staat goede tweede :)

  • Nicole

    Jij doet goede zaken :) en rommelmarkten zijn ook altijd mijn favoriet. Je weet nooit wat voor moois je voor een prikkie tegen het lijf loopt

  • Ma Molton

    Een royale handtas uit de kringloopwinkel van 4,95, ik dacht dat het een nepperd was voor die prijs maar volgens mijn vakbekwame schoenmaker is het prachtig kalfsleer van eerste kwaliteit.

    Ik denk dat de vorige eigenaar onverwacht is overleden en daarom geen tijd gehad om de tas te gebruiken, er zat zelfs nog van dat zachte opbolpapier in.

    De tas is donkerbruin, wel erg donker als je iets moet zoeken maar daarvoor heb ik er handtasverlichting in gemaakt, je weet wel zo'n led knippertje….

    Ma.

  • Moneypenny

    Zonnepanelen en wat maanden later een nieuwe zuinige ketel (oude was op). A+++ koel/vriescombi en wasmachine, was geloof ik ook dit jaar, de oude lekten beiden water.

    Nieuwe dakramen, ook heel blij mee, aangezien het binnen regende, we hopen er weer 18 jaar mee te doen (we denken tenminste dat ze zo oud waren).

    Het was een heel duur jaar…8-):(