Budgetkoken

  • leo99

    In veel gratis bladen van supermarkten zit een rubriek budget koken.Maar eerlijk gezegd kan ik die recepten lang niet altijd budgetkoken vinden. wat is voor jullie budgetkoken oftewel hebben jullie een bepaald bedrag wat je per maaltijd( warme maaltijd) uitgeeft ? Ik zelf kijk altijd naar de reclames en wat erop de markt te koop is en verder wat erin huis is. We eten vaak met 4 personen nog goedkoper dan de zgn budgetmaaltijden die in de bladen staan.

  • margreetw

    Ik bekijk eerst de reclames voor ik een weekmenu ga maken en hou rekening met seizoengroenten. Die zijn goedkoper. Vaak kun je door de basisingredienten goedkoper te kopen;andere supermarkt of de markt, de gerechten goedkoper bereiden.

  • appie

    ik verbouw mijn eigen groenten en aardappelen veel werk maar goedkoop 2x per week vlees of vis 50 gram 2 x een ei de andere 3x wat kruiden ik voel me er echt prima bij .

    Appie

  • Frederik D

    Veel werk maar als het werk ontspannend, gezond en plezierig is, dan geeft dat toch niet? Spaart je wellicht een dure sportschool uit.

  • 2014

    Budgetkoken is voor mij een warme maaltijd zonder voorafje en zonder toetje. B.v.: aardappels voor ongeveer 50 cent, een pot goede bruine bonen van een huismerk van 57 cent, een blikje tomatenpuree van 7 cent, en geen vlees maar 2 kleine vrije uitloop eitjes erbij. Die waren in de reclame en kwamen op 15 cent per stuk. Da's bij elkaar 1,44 euro. Eventueel snipper ik nog een klein uitje van 5 cent door de bonen. Een klontje boter of een beetje jus maken. Totaal Eur 1,60.

  • Dordtenaar

    Op zich vind ik dit het mooiste seizoen voor budgetkoken. Voor bijna geen geld maak je de lekkerste stamppotten. Vandeweek weer even ingeslagen: 5 kilo aardappels voor 4 euro, een mega boerenkool voor 50 cent (daar eet je een paar keer van), een kilo winterpenen voor 2 euro.

    En vlees? Als de stamppot goed op smaak is gebracht met peper, zout en mosterd heb je eigenlijk geen vlees o.i.d. nodig.

  • Douce.

    Hiermee blijf je in leven, maar…met koken heeft het niet veel te maken.

    Ik noem deze maaltijd dus (Bargoens) “crisisvreten”.:D

    Douce

  • Douce.

    Budgetkoken is voor mij koken zonder allerlei pakjes, zakjes etc.

    Gewoon “puur” voedsel en uiteraard altijd de aanbiedingen in de gaten houden.

    Voor 2x koken en vooral leren met weinig middelen een verantwoorde en smakelijke maaltijd te fabriceren, die er wat mij betreft ook mooi uit kan/mag zien, m.b.t. kleur.

    Ik maakte gisteren b.v. een macaroni met kipflet (over van zondag) een restant champignons, wat zacht geworden tomaten, halve paprika en een ui (voor één persoon).

    Uiteraard goed gekruid en afgemaakt met wat tabasco en een beetje crème fraîche en geraspte kaas (vries ik altijd in - in de koelkast bederft het n.l. erg snel).

    Bepaalde ingrediënten heb ik altijd in huis en kan dan alle kanten op om maaltijden kleur en fleur te geven.

    Douce

  • Dordtenaar

    Het kan nog “budgetter”: neem ipv kipfilet kippenpoten (goedkoper en veel lekkerder, wel wat meer werk) en rasp kaas vers vlak voor consumptie. Hoef het ook niet in te vriezen. Voor de rest klinkt het prima. Ga ik ook eens proberen (met crème fraiche is alles lekker :-)).

  • Marjol

    Ik kan helaas niet veel meer verbouwen wegens gezondheid, ik maak heel veel kliekjeseten, erg leuk om steeds nieuwe dingen te proberen.

    Ook leuk op facebook vind ik de besloten groep Meer doen met minder, je hebt ook een andere Meer doen met minder geld, ik vind de tips op deze laatste niet echt supertips.

    Bugetkoken vind ik voor tussen de 0,50 - 1,00 per persoon voor een hele warme maaltijd.