Fatsoenlijk brood

  • Moneypenny

    Ik vind het erg moeilijk om aan fatsoenlijk brood te komen in mijn omgeving. Supermarkten genoeg maar te weinig kwaliteit.

    Bij de (dure) bakker is het volkoren al in de ochtend uitverkocht.

    Bij de supermarkten laat ik alles links liggen waarvan de ingrediëntenlijst niet begint met volkorentarwemeel of waar rare dingen aan zijn toegevoegd (goedkope vullers of bruiningsspul). Er is een supermarkt hier in de buurt die er werkelijk van alles bij gooit, zoals veldbonenmeel (lupine).

    Er blijft bijzonder weinig keuze over. We kopen nog wel eens eko brood bij Hoogvliet maar dat is ook geregeld alweer op.

    Wij denken ook wel eens dat er nu zoveel mensen zijn die zich beter voelen als ze het brood laten staan door alle fratsen die er uitgehaald worden met ons brood en waarschijnlijk ook de pasta. Iedereen heeft ineens een hele of halve glutenallergie. Misschien is dat dus geen glutenallergie maar (fabrieks)brood allergie. Bijvoorbeeld voor veldbonen/lupine zijn al veel mensen allergisch.

    Ook van dat aangekleurde donkere brood is niet gezond, zelfs kankerverwekkend. Iedereen weet dat je iets wat aangebrand is op de BBQ niet meer moet opeten maar bij aangekleurd brood is hetzelfde gebeurd met graan. Verbrand graan, kleurt lekker aan. Iedereen maar denken dat ze zo lekker gezond donker waldkornbrood eten, het is regelmatig nog niet eens volkoren. (overigens moet je ook niet te heet frituren, dan treedt hetzelfde kankerverwekkende effect op).

    Zelf (spelt) brood bakken is nog het beste en het vult ook tenminste maar we hebben er niet altijd tijd voor.

    Hoe komen jullie aan goed brood?

  • Frederik D

    E-stoffen bijvoorbeeld zijn zeker niet ongezond.

    Er is vandaag de dag een hetze bezig tegen de voedselindustrie. Alsof gefabriceerd voedsel per definitie slecht is en de natuur per definitie goed is.

    En waarom zou lupine fout zijn?

  • axel

    Ik zweer bij meergranenbrood van de Lidl, kost € 1,59 en zit in een zwarte plastic zak die alleen van boven doorzichtig is.

    Heerlijk donker brood, is vaak al snel uitverkocht. :P

  • Douce.

    Over het algemeen eet ik spelt, omdat (voornamelijk) volkoren niet samen gaat met mijn darmen.

    AH heeft spelt, wel eens uitverkocht, dus kun je dat het beste reserveren.

    Sedert enige weken heeft de Hema ook spelt d.w.z. Kubus Spelt. Is ook prima.

    En ik koop bij AH (soms bij de Hema) ook wel Boule Beurre, is ambachtelijk bereid brood met weinig toegevoegde geur-, kleur- en smaakstoffen (E.).

    Kortom, al het andere brood is aan mij niet besteed, omdat ik er niet goed tegen kan.

    Douce

  • Moneypenny

    Bedankt voor de tips.

    Ik kocht eerst ook wel eens het grof volkoren van Lidl maar wij vinden dat niet zo goed vullen. Lekker vonden we het wel. Ons kleine zeurpietje moet ook geen pitjes in of op d'r brood hebben dus die demonteerde haar grof volkoren boterhammen de hele tijd. Zelfgebakken brood(jes), gemaakt door of samen met papa, vindt ze wel lekker.

  • dick

    Ik koop hier brood bij een bakker. Betaal meer dan € 2,– Let nooit verder op de prijs.

    Vries het in in pakjes van 4 en 2 st. Daar ik weinig bro in de winterod eet.

    Van twee kanten haal ik de kapjes en tweede sneetje weg. Voor de vogeltjes dan.

    Echt in de winter dan koop ik wel eens goedkoop brood alleen voor de vogeltjes en kook ik ook aardappelen en daar doorheen weer stukjes vet.

    Dat vet meestal weer met het verversen van de friteuse.

  • ¥ Lotje ­­¥

    ik haal het bij de bakker . fijn volkoren . Heb ooit eens (omdat ik het vergeten was) eens brood gekocht bij de Hema. Kon toen heel de dag naar de wc lopen ……….. dus nooit meer daar.

  • axel

    De wc kost daar ook nog eens € 0.40, bij V&D € 0,60 cent maar je krijgt daar een waardebon van € 0,50.

    Tenminste op het Zuidplein in Rotterdam. ;)

  • Douce.

    Ligt aan het type brood en niet aan de verkoper.

    Bij spelt en (zuur)desem heb je dat niet.

    Bij volkoren en andere individuele graansoorten kun je dat wel hebben, mits je er gevoelig voor bent, zoals ik:)

    Douce

  • Moneypenny

    Van kapjes maak ik geregeld paneermeel of een hartige broodschotel, we eten ze ook wel eens gewoon op. Vogelss ga ik pas voeren als er echt bijna geen voedsel meer te vinden is voor ze. Ze hebben pas m'n druiven allemaal opgevreten en de stoel vanaf waar ze aanvlogen volgescheten, voorlopig krijgen ze niks ;-).