Na lange tijd keek ik zojuist maar weer eens op het consuminderenprikbord, en lees meteen dit onderwerp, dat mij aanspreekt. Niet om het consuminderen, maar om het vegetarisme.
Ik ben sinds voorjaar 1978 vegetariër, bijna 30 jaar dus. Toen bestond dat namaakvlees nog niet, dus ik heb gewoon goed leren koken met andere producten. Sinds die Tivallproducten er zijn gebruik ik ze wel, een enkele keer. Ik heb een oudere vriendin van het aardappelen-groente-vlees-type, en als zij komt is het een uitkomst. Ik zal het boekje dus zeker bestellen.
Een lekker vleesloos recept? Hoeveel wil je er?
Nu, vooruit, de boerenkoolschotel maar weer eens!
BOERENKOOL-MACARONISCHOTEL.
500 gram gesneden boerenkool (of 450 gram diepvries)
boter of margarine
1 doos champignons
2 uien
300 gram macaroni
1 liter kruiden- of groentebouillon (zelfgetrokken of van tablet)
25 gram bloem
¼ liter melk
50 gram hazelnoten (of iets meer)
zout, peper, nootmuskaat
100 gram geraspte belegen kaas (of iets meer)
Boerenkool in 15 minuten koken met weinig water, of in geval van diepvries: volgens de aanwijzingen op het pak. Uit laten lekken in zeef.
Champignons en uien fruiten in boter of margarine.
De macaroni in de bouillon koken tot hij beetgaar is. Niet te lang dus! Afgieten in vergiet.
25 gr. boter smelten, de bloem erbij, een beetje laten pruttelen. Dan in gedeelten de melk erbij (goed roeren), zodat een saus ontstaat.
Hazelnoten, zout, peper en nootmuskaat erdoor roeren en de uitgelekte boerenkool erdoor scheppen.
Een ovenschaal invetten. In lagen vullen: de helft van de macaroni, de helft van het champignonmengsel, de helft van de boerenkool. Dit herhalen, en de kaas erover strooien.
20 minuten in een warme oven (180°) zetten.
Eet smakelijk!